Konsert med Monica Groop

Velkommen til til konsert med  Monica Groop, torsdag 29.februar, kl.19.00

Det er noen år siden vi har hatt opera og klassisk sang på programmet her på El Campanario, og når vi først gjør det så er det virkelig en stjerne på den internasjonale operahimmelen vi får besøk av!

Den finsk-svenske operasangerinnen og mezzosopranen Monica Groop har dukket opp i mange av de aller beste opera- og konserthusene i verden, bl.a. Royal Opera House Covent Garden, Royal Festival Hall og Wigmore Hall i London, Opera Garnier og Opera Comique i Paris, Carnegie Hall i New York, Disney Hall i Los Angeles, Bayerische Staatsoper i München og Wiens Musikverein. Hun har samarbeidet med mange av verdens mest kjente orkestre og dirigenter som Carlo Maria Giulini, Bernard Haitink, Zubin Mehta, Sir Colin Davis, Franz Welser-Möst, Christoph Eschenbach, Kent Nagano, Seiji Ozawa, Esa-Pekka Salonen, Trevor Pinnock, René Jacobs og Sir Georg Solti. I sin varierte karriere har Groop kombinert barokkmusikk, opera, recital, symfonisk og kammermusikk, og hun har en svært prisverdig diskografi, som inkluderer over 80 plater.

Groop har vært den første individuelle artisten som har spilt inn alle Edvard Griegs 170 solosanger 'Edvard Grieg Complete Songs' for det eminente plateselskapet BIS Records. Det omfattende prosjektet ble gjennomført over en periode på 15 år.

Ved flygelet: Kirill Kozlovski
Den finsk-hviterussiske pianisten og cembalisten Kirill Kozlovski har studert ved Sibelius-akademiet med Matti Raekallio, Hamsa al-Wadi Juris, Ilmo Ranta og Eero Heinonen. Etter fullført mastergrad i 2005 dro han til musikkakademiet i Wien for videre studier under ledelse av Avo Kouyoumdjiani. I 2017 tok han doktorgraden ved Sibelius-akademiet på temaet kontekstualisering i Dmitri Sjostakovitsjs musikk. Hans plateproduksjon inkluderer bl.a. en CD med Wagners solosanger sammen med sopranen Jenni Lättilä (Siba records 2016) og en solo-CD «Shostakovich in Context» (Pilfink records 2017). Kiril Kozlovsky har oppnådd suksess i nasjonale og internasjonale pianokonkurranser. Han mottok førsteprisen i «Ciutat de Mallorca» i Spania i 2003 og i pianokonkurransen i Jyväskylä i 2004. Kozlovski ble kåret til årets unge artist for Finland Festivals i 2005.

Kozlovski har opptrådt som solist og kammermusiker på en rekke internasjonale festivaler i Frankrike, Tyskland, Sveits, Russland, Estland og i Spania. Han har opptrådt som solist med Minsk Filharmoniske Orkester, med byorkestrene i Helsingfors, Villmanstrand, Jyväskylä, Tammerfors og Uleåborg, symfoniorkesteret Vivo og med Kammerorkesteret i Central Ostrobothnia. Han har studert lied-tolkning hos Hartmut Höll og Dietrich Fischer-Dieskau og opptrer jevnlig som lied-pianist med Jorma Hynninen, Jekaterina Gubanova, Monica Groop, Arttu Kataja og Jenni Lättilä.

Billetter €21 inkl. billettavgift. Konsertkafé fra kl. 18.00.

Vi ser gjerne at du bestiller og betaler dine konsertbilletter i skjemaet under her på nettsiden. Du vil da få en e-post med bekreftelse og billett (er) som du enten kan printe ut eller fremvise på din mobil ved inngangen.

Du kan også kjøpe billetter på kirken, så lenge lageret varer. Eventuelle usolgte billetter selges på konsertdagen.

Tilbake til vår konsertside

Foto: Kira Gluschkoff