Sjømannskirken i Alanya:Leverte ut 2100 matkasser

De 400.000 kronene som til nå er samlet inn etter et enormt engasjement i det norske miljøet rundt Sjømannskirken i Alanya, bidro blant annet til at 60 frivillige kunne levere ut 2100 matkasser og hundrevis av bleier.

Bidragene til jordskjelvofrene strømmer inn til Sjømannskirken i Alanya fra nordmenn både i Tyrkia og Norge.

– Hjelpen via Sjømannskirken kommer frem

– Vi har nå levert ut 2100 matkasser med nødhjelp og hundrevis av bleier, over 60 nordmenn stilte opp på dugnad for å losse matkasser. Dette takket være et stort engasjement blant nordmenn i både Tyrkia og i Norge i samarbeid med Sjømannskirken i Alanya. Det er fantastisk å se hva vi kan gjøre sammen. Vi er her og ser lidelsene på nært hold, men vi ser også at hjelpen som kommer inn via Sjømannskirken i Alanya kommer frem, forteller daglig leder ved Sjømannskirken i Alanya, Eva Takvam.

Varene er et konkret resultat av de over 400 000 kronene som har kommet inn til Sjømannskirken i Alanya sin innsamlingsaksjon siden jordskjelvet rammet natt til 6. februar. Matkassene skal både leveres i Alanya-området og til katastrofeområdet. Et nytt jordskjelv med en styrke på 6,4 rammet Tyrkia og Syria i går, mandag ettermiddag.

I tillegg samler en inn tepper, dyner og vinterklær, hygieneartikler og mer. Alt i samarbeid med Alanya kommune som organiserer nødhjelpen fra området.

NØDHJELP: Matkassene som  levers ut består av ris, spagetti, mel, oliven, te, og andre basisvvarer med god holdbarhet.

NØDHJELP: Matkassene som levers ut består av ris, spagetti, mel, oliven, te, og andre basisvvarer med god holdbarhet.

Stort engasjement

Sjømannskirken i Alanya startet en innsamlingsaksjon blant nordmenn i området til inntekt for de jordskjelvrammede øst i landet, da katastrofen rammet 6. februar.

Les mer om aksjonen på Sjømannskirken i Alanyas nettside

Nordmenn ønsket å hjelpe

– Mange nordmenn tok kontakt med oss etter jordskjelvet. De uttrykket ikke bekymring på egne vegne, men for ofrene for katastrofen, forklarer Takvam.

– Svært mange frivillige er med på arbeidet. Nå har mange vært med å klistre på Sjømannskirke-lapper på kassene der det også står «Geçmiş olsun Türki̇ ye». Disse ordene brukes mye her i Tyrkia nå, og betyr det vil bli bra, eller mer korrekt «med ønske om god bedring». Det norske miljøet i Alanya vil være med å dele ut matkassene denne uken, forteller hun.

STOR FRIVILLIG MOBILISERING: Over 60 nordmenn stilte opp på dugnaden med å losse alle matkassene over i lastebiler onsdag.

45 000 rammede innom Alanya kommune

– Omfanget av denne katastrofen er nesten ikke mulig å fatte. Hver dag kommer det busslaster med rammede. Det er nå ankommet, registrert og plassert 45 000 jordskjelvofre på hotell, campus og private boliger bare i Alanya kommune hvor Sjømannskirken i Alanya er lokalisert. Det er kommunene som registrerer og plasserer de rammede som blir fraktet ut av katastrofeområdet og transportert til hele Tyrkia, forteller Takvam.

Tett samarbeid med kommunen

– Sjømannskirken har god lokal kunnskap i staben, og gode kontakter her i kommunen. Det er viktig å samarbeide med dem som organiserer hjelpearbeidet, og har kontroll, slik at vi vet at hjelpen går direkte til dem som er registrerte og reelt trengende. Staben har selv fått omvisning både på registreringsstasjonen og inn/utleveringsstedene for nødhjelp. Dette er mennesker som kommer uten noe annet enn det de står og går i.

SAMARBEID MED KOMMUNEN: Sjømannskirken i Alanya samarbeider tett med Alanya kommune. Det er de som organiserer nødhjelpen fra området.

Sjømannskirken er åpen

Tyrkia er blant de mest jordskjelvutsatte landene i verden.

- Dette jordskjelvet var både sterkere og varte lengre enn vanlig, sier Eva Takvam. Til tross for at Alanya ligger seks timers kjøring fra området som er hardest rammet merket også de jordskjelvet godt.

Nordmenn i området som ønsker å bidra, eller som ønsker noen å snakke med er hjertelig velkommen til Sjømannskirken i Alanya.

Sjømannskirken er åpen onsdag til lørdag kl. 11-15. Søndag er det gudstjeneste med kirkekaffe. I sjømannskirker verden over tas jordskjelvofrene med i forbønnen når det feires gudstjeneste.

Sjømannskirken kan også nås på telefon +905300759384, eller Sjømannskirkens døgnåpne beredskapstelefon +47 951 19 181