Vi er her for deg:Dersom krisen rammer i utlandet

Opplever du små eller store kriser i utlandet kan du kontakte Sjømannskirkens døgnåpne beredskapstelefon.

Sjømannskirkens døgnåpne beredskapstelefon er for deg som er i utlandet, eller deg som er pårørende av noen som er i utlandet, som opplever små eller større kriser. Det kan være ulykker, dødsfall og andre alvorlig hendelser.

Gjennom våre 29 kirker verden over, og ambulerende sjømannsprester, har vi et globalt nettverk av ansatte som kan bistå deg.

Hva gjør jeg nå, og hvordan takler jeg dette?

Er du i utlandet og krisen rammer, kan du trenge hjelp både praktisk og emosjonelt. Vi er her for deg!

Vi kan hjelpe med tilrettelegging og råd om hvordan du skal gå frem og manøvrere i det landet du befinner deg i. Vi bistår også på det emosjonelle og menneskelige plan - med å bearbeide inntrykk og sortere tanker.

Vi er lett å nå! Ring oss gjerne om det kan være godt å ha noen å sparre med. Ofte har du tenkt på de rette tingene selv, men det kan være greit å få en bekreftelse fra noen som har erfaring med kriser i utlandet.

Har du behov for litt mer oppfølging kan vi sette opp en videosamtale. I noen tilfeller når situasjonen er prekær kan det være nødvendig at våre ansatte møter deg der du er.

Vi gjør vårt ytterste for å best mulig hjelpe deg ut fra din situasjon.

Sjømannskirkens bistand skilles seg fra såkalte konsulære tjenester, som er tjenestene norske myndigheter tilbyr sine borgere i utlandet, gjennom utenrikstjenesten.

Konsulær bistanden kan grovt sett deles i to:

• Akutt behov for bistand. Eksempelvis i forbindelse meg ulykker, sykdom, tyveri, dødsfall, arrestasjoner, med mer.

• Ikke-akutt behov for bistand. Eksempelvis ivaretakelse av forvaltningsmessige oppgaver, som utstedelse av pass, utføring av vigsler, med mer.

Beredskapstelefon

Åpent hele døgnet for nordmenn i utlandet eller pårørende til disse

Last ned vår nødnummer-app gratis

Sjømannskirken har utviklet en app for å gjøre nordmenns utenlandsopphold tryggere.

Hovedfunksjonene i appen:

• Automatisk tilgang til lokale nødnumre, uansett hvilket land du befinner deg i.
  • Del din nåværende posisjon for å la andre finne deg via GPS-koordinater.
  • Finn ditt reiseforsikringsselskap med alarmnummer, polisenummer og annen viktig info.
  • Kontaktnummer til pårørende, arbeidsgiver og telefonnummeret til Utenriksdepartementet.
  • Telefonnummer for sperring av bankkort.
  • Kontakt nærmeste sjømannskirke, samt omreisende sjømannsprester, studentprester og sjømannskirkens offshoregruppe.
  • «Finn-hjem-funksjon». Du kan plassere en markør f.eks. på et hotell, og enkelt finne veien tilbake.
  • Finn ambassader og de viktigste «turistkonsulatene».
  • Direkte tilgang til UD’s reiseregistrering på nett, slik at UD lettere får tak i deg hvis det skjer noe akutt der du er.

Her kan du laste ned appen «Nødnummer»

Last ned til iPhone

Last ned til Android