En ekte sjømannskirke

Kirken i Moji hadde ikke en eneste nordisk familie i nærheten. Dit kom bare sjøfolk. Og ledelsen mente en hadde gjort rett i valget av Moji, med tanke på organisasjonens gudgitte oppdrag – å følge handelsflåten. Men det krevde mye å få brakt sjøfolkene til kirken. Kirkestaben drev en utstrakt hente- og bringetjeneste med kirkens biler til ti havner med maksimal kjøretid på fem timer tur-retur. Dermed var sjømannskirken så og si døgnåpen:

«Vi har åpent til sistemann går i bussen – og det er helst langt over midnatt – og selv går vi i køya når vanlige mennesker strekker ute en trøtt hånd for å stoppe vekkerklokken om morgenen. Denne tjenesten gjør vi så gjerne på grunn av skipets korte liggetid ved kai – og sjøfolkenes store behov for noen timer i et helnorskt miljø på land. Og den stemningen vi har i bussen med allsang og trekkspill gjennom sovende og nattestille japanske rismarker og landsbyer – den er uforglemmelig. Regelmessig arbeidstid – faste måltider og fridager er høyst fleksible begreper ved vår stasjon – og må være det. Når et skip legger til kai etter 53 døgn i sjøen eller de kan være etter noen få dager – da bør sjømannskirkens mann stå på kaia. Klar til å gå ombord med ferske aviser – ukeblader og filmer – og ikke minst beredt til å utføre omtrent hva det skulle være av tjenester og oppdrag, – velferdsmessige såvel som kirkelige.»

Fra Sjømannskirkens brosjyre Våre stasjoner, 1980

Kirkestaben i Moji hadde et variert tilbud til sjøfolkene. Når det gjaldt utflukter gikk turen til flotte dryppsteinsgrotter, til en aktiv vulkan, tempelbesøk med danserinner, gokartkjøring i rasende fart eller hesteridning i høyfjellet. Tok sjøfolkene turen til sjømannskirken bestod tilbudet i et parti sjakk, et slag biljard, en spennende film eller en rolig stund med lokalavisen, en vaffel og en god kopp kaffe.

Til tross for gode tilbud ved sjømannskirken slo ikke prognosene til og antall norsk skip gikk stadig ned. Sjømannskirken var dyr i drift og allerede ti år etter at sjømannskirken stod ferdig ble virksomheten lagt ned og kirkebygget solgt.

Del