Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen og sjømannsprest og daglig leder Maren Hegland Ingvaldsen ser på fotoutstilling i hagen som viser glimt fra Sjømannskirkens 150 år i Frankrike.

150 år i Frankrike: Jubileumshelg i Paris

Sjømannskirken i Paris har feiret 150 års tilstedeværelse i Frankrike med hagefest og ministerbesøk.

Det har vært en innholdsrik og travel festhelg i Sjømannskirken i Paris. Lørdag var om lag 120 deltakere på hagefest, med offisielt besøk av kulturminister Anette Trettebergstuen og ambassadør Niels Engelschiøn.

Storslått festdag for store og små

Spesielt inviterte gjester og miljøet rundt kirken – store som små, kunne hygge seg med taler, fotoutstilling, aktiviteter, avduking av ny altertavle og deilig mat i strålende høstsol.

I festtalene ble det fokus på Sjømannskirken både som en arena for fellesskap, hygge og en plass for norsk kultur, og som en viktig beredskapsaktør med stor betydning når utenlandsoppholdet byr på utfordringer.

HAGEFEST: 120 deltakere koste seg på lørdagens jubileumsfest i hagen utenfor sjømannskirken i Paris. Kultur- og likestillingsministeren satt til bords med blant annet Norges ambassadør i Paris, Niels Engelschiøn.

– Et enormt viktig arbeid

– Samarbeidet mellom Sjømannskirken og ambassaden for at nordmenn skal bli sett, hørt og få hjelp når de trenger det i utlandet, er et enormt viktig arbeid, sa kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen i sin tale.

– Jeg tenker på dere som våre sosialråder. Takk for alt dere gjør, som omverden ikke ser, når nordmenn er i nød i utlandet. Da er vi helt avhengig av samarbeidet vi har med dere, sa ambassadør Niels Engelschiøn.

Se bildegalleri på vår Instagram

OFFISIELT BESØK: Sjømannsprest ved sjømannskirken i Paris, Magnus Hegland Ingvaldsen. Daglig leder og sjømannsprest ved sjømannskirken i Paris, Maren Hegland Ingvaldsen. Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen. Generalsekretær Jeffrey Huseby og Norges ambassadør i Paris, Niels Engelschiøn.

Fotoutstilling og kunstprosjekt

Hagefestens fotoutstilling viste den lange og innholdsrike historien til Sjømannskirken i Frankrike. Altertavlen som ble avduket er et resultat av et kunstprosjekt som har pågått over de siste ukene, kirkekunst skapt av frivillige barn og voksne under ledelsen av den norsk kunsteren Brevick bosatt i Paris.

AVDUKNING: Kunstner Karianne Brevick aka Karianne B, har ledet et kunstprosjekt der barn og voksne sammen har laget ny altertavle til kirkerommet. Kulturministeren avduket kunstverket og fikk orientering om prosjektet.

Økumenisk gudstjeneste med Svenska Kyrkan

Søndag ble det feiret økumenisk gudstjeneste sammen med Svenska kyrkan der generalsekretær Jeffrey Huseby holdt preken. Vår første sjømannsprest i Paris, Steinar Rishaug, som ble innsatt til tjeneste for 35 år siden i denne kirken, medvirket også sammen med Sjømannskirken i Sveits.

ØKUMENISK GUDSTJENESTE: Vår første Sjømannsprest i Paris, Steinar Rishaug  er tilbake på gamle trakter og gir ut nattverd sammen med Maria Olofsdotter Bråkenhielm i Svenska kyrkan i Paris.

ØKUMENISK GUDSTJENESTE: Vår første Sjømannsprest i Paris, Steinar Rishaug er tilbake på gamle trakter og gir ut nattverd sammen med Maria Olofsdotter Bråkenhielm i Svenska kyrkan i Paris.