ABERDEEN: Liv-Helga Hammeren Fure og Arnstein Reitan er diakonale medarbeidere i Sjømannskirken. De besøker sjøfolk på norske skip i Aberdeen.

Støtter berørte sjøfolk og nordmenn

Flere bedrifter og rederier som har beredskapsavtale med Sjømannskirken har både ukrainske og russiske ansatte, som nå er i krise. Sjømannskirken tilbyr samtaler og støtte.

Rundt 220 virksomheter har beredskapsavtale med Sjømannskirken. Avtalene inneholder blant annet kriseomsorg og hjelp for alle berørte, og støtte for kriseledelsen. Flere virksomheter har tatt kontakt med Sjømannskirken etter at Russland invaderte Ukraina.

BEMANNET OPP. I begynnelsen av mars bemannet Sjømannskirken i Aberdeen opp, og kalte inn frivillige for å frigi tid til at ansatte kan møte sjøfolk som er berørt av krigen. De er i dialog med rederier som har ansatte fra Ukraina og Russland. Det er disse mannskapene Sjømannskirken i Aberdeen vil nå ut til, med tilbud om samtaler og aktiviteter. Diakonal medarbeider Åshild Sande forteller at hun allerede i slutten av februar møtte ukrainske sjøfolk fra norske skip, som var sterkt berørt av situasjonen.

– To av mannskapet skulle til Romania for å møte familiene sine som hadde flyktet, og to skulle i krigen, forteller Sande.

For å gi pusterom og pause fra nyheter og bekymringer tilbyr sjømannskirken sjøfolkene å delta på aktiviteter som fotball og samlinger på kirken . Det er også opprettet en Ukrainatelefon, hovedsakelig rettet mot ansatte i bedrifter som har beredskapsavtale. Sjømannskirkens medarbeidere tilbyr støtte til kapteiner og rederiledere som nå står i svært krevende situasjoner.

Saken fortsetter under videoen.

TIL STEDE I ØST-EUROPA. Leif Magne Helgesen er ambulerende sjømannsprest i Øst-Europa, og møter nordmenn i området jevnlig.

– Det har vært krig i Ukraina siden 2014, men slik det har eskalert nå, med de dimensjonene og tapene vi ser, er voldsomt. Vi kan ikke reise inn og møte folk, så fokus blir å holde kontakt på andre måter. Jeg er opptatt av å møte det enkelte menneskets behov, og har løpende kontakt med ambassadene, sier Helgesen.

Sjømannsprest for norske studenter i Øst-Europa, Hilde Sirnes, opplever at de hun har kontakt med har tillit til at utdanningsinstitusjonene og ambassaden vil gi informasjon dersom sikkerhetssituasjonen forandrer seg.

– Det som skjer preger studentene. I Warszawa samler flere inn penger til å kjøpe blant annet apotekvarer, som kan deles ut til flyktninger. Mange studenter har nok gjort forberedelser – som å ta ut kontanter og fylle bilen med drivstoff – og tenkt at de kanskje må være klar til å dra på kort varsel, sier Sirnes.

Er du i utlandet og kjenner på uro, utrygghet eller trenger noen å snakke med i forbindelse med krigen i Ukraina, ta kontakt med din lokale sjømannsprest.

Her finner du kontaktinformasjon

Leif Magne Helgesen, ambulerende sjømannsprest: Sjømannskirken i Øst-Europa

Sjømannskirken i Øst-Europa på Facebook: Sjomannskirkenisorasia

Hilde Sirnes, sjømannsprest for studenter: Studentprest Øst-Europa

Studentprest Hilde Sirnes på Facebook: Studentpresteuropa

Sjømannskirkens Ukrainatelefon +47 922 79 550.

Sjømannskirkens koronatelefon, som ble opprettet særlig for medarbeidere i bedrifter som har beredskapsavtale med oss, omdøpes til Sjømannskirkens Ukrainatelefon. Telefonen er inntil videre betjent med én sjømannsprest, og er hovedsakelig rettet inn mot ansatte i bedrifter med beredskapsavtale.

Se hvor vi har kirker, hvem du kan kontakte og når de er åpne her:
Her er vi | Sjømannskirken - Norsk kirke i utlandet (sjomannskirken.no)