Ny logo og visuell identitet

Sjømannskirken lanserer ny logo på stiftelsesdagen, 31. august.

– Vi fornyer uttrykket og tilpasser oss dagens kommunikasjonsbehov, samtidig som vi viderefører viktige elementer fra tidligere logoer, sier kommunikasjonssjef Sissel Myklebust Mæland.

Den nye logoen blir den sjette i rekken i organisasjonens nær 160 år lange historie. Alle logoene har hatt med fugl som symboliserer tilknytningen til sjøen og sjøfolkene. Hver nylansering har medført en forenkling og modernisering.

– Vi tar med oss ideen om fuglen som symbol for Sjømannskirken, og legger til et moment av fellesskap ved at de er tre fugler. Samtidig åpner den nye logoen for nye assosiasjoner som bølger, bøker, flagg med mer. Fargene rødt og blått på hvit bakgrunn signaliserer det norske, forklarer Mæland.

Tydelig merkevare

Fram til nå har logoen inneholdt navnet Norsk kirke i utlandet. Nå blir logoen og navnebruken forenklet til kun Sjømannskirken.

– Det er Sjømannskirken vi er kjent som, og det navnet vi vil bygge videre på. Det gir en enklere kommunikasjon, og bidrar til å synliggjøre oss som selvstendig, frivillig organisasjon, sier Mæland.

Sjømannskirken er for alle nordmenn i utlandet og organisasjonen satser framover mye på å synliggjøre vårt arbeid overfor yngre målgrupper.

– Å bedre kommunisere med de yngre har vært et mål i utviklingen av den nye logoen, legger hun til.

Oppdateres fortløpende

For å spare penger og miljø, er det siste året brukt til å fase ut den gamle logoen ved å stoppe innkjøp av nye produkter med logo på. Det som eventuelt må kastes, skal gå til gjenvinning. Logoen vil bli innført i alle digitale flater 31. august, og deretter oppdatert fortløpende på øvrige flater som papirbasert kommunikasjon, klær og skilt.

Med 28 sjømannskirker, ambulerende sjømannsprester, egne sjømannsprester for studenter og sjømannsprester offshore, driver Sjømannskirken et relativt omfattende kommunikasjonsarbeid.

– Med den nye logoen har vi også utviklet et tilhørende visuelt formsett, som skal gjøre det lettere for dem som møter oss å kjenne oss igjen uansett hvilken del av arbeidet vårt de møter, sier Mæland.