Sjømannskirken i København.Esben Salling

Tidligere regnskapsfører dømt for underslag

Sjømannskirken er informert om at saken mot den tidligere regnskapsføreren ved Sjømannskirken i København er endt i domfellelse. Mannen er dømt for grovt underslag og dokumentforfalskning.

Domfelte hadde over flere år underslått totalt 5,3 millioner kroner fra sin arbeidsgiver, Sjømannskirken. Dette er han dømt til å betale tilbake.

Lettelse over dommen

Daglig leder ved Sjømannskirken i København oppdaget våren 2019 uregelmessigheter i økonomien ved kirken og varslet Sjømannskirken sentralt. Sjømannskirkens ledelse anmeldte medarbeideren til politiet i Norge.

-Det er en lettelse at saken nå ser ut til å ha fått sin ende. Det har vært en belastning over tid for Sjømannskirken og oss som opplevde dette. Vi er glade for at erstatningskravet er medtatt i dommen og at kravet vil bli oversendt til Statens Innkrevingssentral for inndrivelse når dommen er rettskraftig, sier økonomisjef i Sjømannskirken Hein Kvalheim. ​​​​​​​

Skjerpende kontrollrutiner

Sjømannskirken har i etterkant av underslaget gått gjennom rutinene for internkontroll og satt inn flere skjerpende tiltak.  Blant annet skal daglig leder ved sjømannskirkene ha fysisk møte med lokal revisor uavhengig av lokal regnskapsfører. Underslaget var mulig fordi den domfelte opptrådte under falsk navn som ekstern revisor i korrespondansen med Sjømannskirkens hovedkontor.

Dette er saken:

Daglig leder ved Sjømannskirken i København oppdaget uregelmessigheter i økonomien våren 2019, og varslet ledelsen ved hovedkontoret i Bergen. Undersøkelser ble gjennomført av hovedkontoret og store misligheter avdekket.

6. juni samme år ble regnskapsføreren anmeldt for underslag og dokumentforfalskning. I dag,  tre og et halvt år senere, falt dommen.

I pressemeldingen som ble sendt ut fra Sjømannskirken 11. juni 2019 stod det blant annet:

Sjømannskirken har anmeldt en lokalt tilsatt regnskapsfører ved en av sjømannskirkene for grovt underslag og dokumentforfalskning.

– Dette er et grovt tillitsbrudd fra en betrodd medarbeider. Selv om vi har et omfattende kontrollsystem, er vi avhengige av å ha tillit til våre medarbeidere. Dette er midler vi skulle drevet sjømannskirke for og vi vil kreve pengene tilbakebetalt, sa daværende generalsekretær Ørnulf Steen i pressemeldingen.

Kontaktperson i saken:

Hein Kvalheim