Trenger du familiehjelp?

Barn som har det vanskelig er en sårbar gruppe. Sjømannskirken sine familieveiledere i Familieveiviseren har kompetanse som kan hjelpe.

Tilgjengelig for familier som er utenlands

Familieveiviseren er et lavterskel tilbud rettet mot alle norske barn og ungdommer og deres foreldre/foresatte som oppholder seg i utlandet i kortere eller lengre tid. Tjenesten arbeider oppsøkende der norske barn, unge og familier er til stede, og samarbeider med sjømannskirkene, de norske skolene og med lokale myndigheter.

Brobygger i møte med hjelpeapparatet

Formålet for Familieveiviseren er å fremme en tryggere og bedre hverdag for barn, unge og foreldre/foresatte den tiden de oppholder seg utenlands. Tjenester er gratis og de ansatte; tre familieveiledere og en kultur- og språktolk, har taushetsplikt.

- Bor du i utlandet og får utfordringer som familie, har du et problem om du ikke kan språket. Da kan vi bistå som en brobygger mot det lokale og det norske hjelpeapparatet som familievernet, helsestasjon, BUP og den type institusjoner.

- Sakene vi involveres i varierer stort, fra familiekonflikter, mobbing, selvskading, angstproblematikk, relasjonsutfordringer og så videre. De samme utfordringer som barn, unge og familier opplever i Norge, men da med et omfattende offentlig tilbud rundt seg, forteller Mørenskog.

Sakene vi involveres i varierer stort, fra familiekonflikter, mobbing, selvskading, angstproblematikk, relasjonsutfordringer og så videre. De samme utfordringer som barn, unge og familier opplever i Norge, men da med et omfattende tilbud rundt seg, forteller Mørenskog.

Familieveiviseren tilbyr:

• Samtaler med barn og unge
  • Familie/foreldre- og parsamtaler
  • Temakvelder/grupper for barn/ unge og for foreldre
  • Hjelp i møte med det lokale og norsk hjelpeapparat
  • Vi tilbyr samtaler på Teams, i tillegg fysisk møte på kontor/hjemmebesøk

Spania har mange nordmenn som er bosatt i landet og har 5 norske skoler - det gjør at det er naturlig å ha base for Sjømannskirkens Familieveiviser i Spania.

Familieveiviseren har kontor på Costa Blanca-kysten i Alfaz del Pi og i Quesada, og har faste dager på kontorene.

Familieveileder fra Familieveiviseren er på Costa del Sol og Gran Canaria 8-10 g pr år.

Ved akutt krise i hjemmet i Spania ring 112 – der snakker de engelsk og spansk.
Trenger du spansk tolk i akutt fase ring 0034 606302104 (døgnbemannet vakttelefon)

Kontoradresser:
Alfaz del Pi: Avda. Carbonera 2, 1D, 03580 Alfaz del Pi (Alicante) Se kart

Quesada: Calle Sola 1, ligger i 2.etg, inngang på baksiden bak bakeriet.

Nz6 3006

Daglig leder Torun Rundhovde Mørenskog