Konfirmasjon

Har dere en kommende konfirmant i familien?
Da kan dere tenke på om dere ønsker å følge opplegget vi har her i Albir

Ved Sjømannskirken i Albir-Villajoyosa har vi et fullverdig konfirmantopplegg, tilsvarende det som tilbys i menigheter i Norge. Vi ønsker primært å stille de gode spørsmålene fremfor å gi de rette svarene, og å være en tydelig samtalepartner for konfirmantene om livets store spørsmål og kristen tro. Konfirmasjonstiden er både for deg som vet hva du tror på og deg som fortsatt lurer. Selve konfirmasjonshandlingen er en forbønnshandling, der Guds løfter til oss i dåpen bekreftes.

Bli med som konfirmant i Sjømannskirken!

Er du ikke døpt?

For å bli konfirmert må man være døpt. Er du ikke døpt, er det ikke noe problem. Man kan likevel begynne på konfirmantåret, og om man bestemmer seg for å konfirmere seg, avtaler vi en tid for å gjennomføre dåp i god tid før konfirmasjonsdagen. I forkant av dåpen blir det en dåpssamtale med presten.

Planlegger du å konfirmere deg i Norge?

Vi er fleksible på hvor konfirmasjonsdagen finner sted. Du kan følge undervisningen i Albir og konfirmere deg i en menighet i Norge. Dette har vi avtaler på – og vi tar gjerne en prat om det.

Bor du langt unna Albir?

Nettkonfirmanttilbudet er laget for norske ungdommer fra 14 år, som tilbringer hele eller deler av konfirmanttiden i utlandet, og som av ulike grunner ikke kan delta i undervisningen ved en av Sjømannskirkens utestasjoner. Du er med på leir, men resten av undervisningen skjer på nett.

Konfirmantavgift

Konfirmantavgiften er 450 euro. Avgiften dekker alle samlinger og fellesleiren med sjømannskirkene i Europa. Økonomi skal ikke være til hinder for deltakelse, så om det er vanskelig å betale hele eller deler av konfirmantavgiften, ta kontakt med sjømannsprest Yrjan Mirzai Sunde.

Hva forventes av konfirmanten og familien?

Konfirmanten forplikter seg til å møte opp og delta på undervisningen, utføre ministranttjenester i gudstjenestelivet ved Sjømannskirken og i Minnekirken, samt delta som frivillig på en dag av julemarkedet. Husstanden forplikter seg til å bidra med å lage middag for to til tre samlinger i løpet av konfirmantåret, delta som vaffelsteker på Sjømannskirkens ungdomsklubb en til to ganger og bake en kake til julemarkedets kafé.

Ansvarlig for konfirmantopplegget

Ansvarlig for konfirmasjonsopplegget er sjømannsprest Yrjan Mirzai Sunde.

Har dere spørsmål, ta kontakt på epost yms@sjomannskirken.no eller ring +34 660 995 811.

Hjertelig velkommen som konfirmant på Sjømannskirka!

Det er mange grunner til å være konfirmant

• Når du er nysgjerrig på den kristne tro
  • Når du tviler på om det finnes en gud
  • Når du vil lære mer om Jesus
  • Når du vil stille vanskelige spørsmål om «Gud og Jesus og sånn…»
  • Når du vil være med å lage gudstjeneste
  • Når du vil holde på en familietradisjon
  • Når du vil bli kjent med nye mennesker
  • Når du vil bli bedre kjent med deg selv

– eller om du lurer på om det kanskje finnes noe mer mellom himmel og jord, som kan bety noe for deg videre i livet. Uansett hva som er DIN grunn for å være konfirmant, er du hjertelig velkommen til et spennende og lærerikt år!

Konfirmanttidens program

Det å møtes og være sammen er viktig gjennom konfirmasjonstiden, derfor møtes vi i Sjømannskirken annenhver torsdag. Samlingene og leir anses som obligatoriske. Om det en gang skulle bli vanskelig å møte opp, ber vi om beskjed så tidlig som mulig i forkant.

Datoer for samlingene vil bli lagt ut på denne siden innen konfirmantåret 2024/25 starter.

Sett av disse datoene med en gang:

Høsten 2024:

12. september - torsdag: Informasjonsmøte om konfirmantåret 2024/

Oktober (dato ikke fastsatt): Overnattingsleir i Minnekirken med presentasjon av konfirmantene på søndagens gudstjeneste.

16. - 17. november - lørdag og søndag: Konfirmantene deltar en dag på sjømannskirkens julemarked.

Mars (dato ikke fastsatt) Samtalegudstjeneste i Minnekirken, samt fellesleir for Sjømannskirkene i Europa

Konfirmasjonsgudstjeneste i Minnekirken 13. april kl. 12.00

Filer
Last opp bilde av passet ditt
Last opp bilde av din dåpsattest
Foresatte
Tillatelser
Kan konfirmantens navn og bilde offentliggjøres i forbindelse med konfirmasjonstiden? (Nettsider, bønnekort, aviser, Facebook)
Nyhetsbrev om hva som skjer på kirken, åpningstider og annen relevant informasjon.