Nye stoler i Minnekirken i Villajoyosa

Som du kanskje har merket begynner de grønne stolene i Minnekirken vår å dra på årene. De har vært flittig brukt og besatt i snart 50 år siden kirken ble bygget i 1975.  Noen har begynt å løsne i limingen mens man i andre sitter i fare for å skli igjennom.  Slik kan vi selvsagt ikke ha det og derfor ble det i vår satt ned en hurtigarbeidende stolkomité bestående av Aud Y. Aasen, Ole Ertzeid og John Haavardsholm.  Komitéen ble senere utvidet med Lene Silden.

Utvalget har hatt flere møter og leverte før sommeren sin innstilling til kirkerådet.  Vi hadde da vurdert innkjøp av nye stoler kontra rehabilitering av eksisterende og har også innhentet lokal ekspertise på dette.   Eksisterende stoler er innkjøpt i Spania og har et treverk som er svært lite slitt og heller ikke angrepet av borebiller.  Noen av stolene er løse i treverket mens mange er slitt i polstringen.  Vi har derfor kommet til at stolene er fortsatt i så god stand at de ved en rehabilitering og omtrekking vil bli som nye.

Man har parallelt med dette innhentet anbud på nye stoler både fabrikkert i Spania og i Norge.  Dette ville blitt svært mye dyrere og det er også vanskelig å finne en stil som arkitektonisk passer inn i kirken, har god sitte-comfort og god og slitesterk kvalitet.  Utvalget har videre vært opptatt av å unngå å bli en del av «bruk-og-kast-samfunnet» så lenge eksisterende løsning med rehabilitering er en god løsning med gjenbruk..

Vi har nå fått en akseptabel pris fra lokal møbeltapetserer i Villajoyosa – Tapiceria Santa Marta og vi er derfor så frimodige at vi spør deg om du blir med på aksjonen …

GI EN STOL.  (eller flere…)

Vi har rundet av prisen litt nedover og stolene koster derfor 50 Euro pr. stykk eller 600 norske kroner.  Du blir med på stolaksjonen ved å

• Vippse til vår norske konto
  • Overføre til vår norske konto eller spanske konto
  • Gi kontant eller betale med kort under kirkekaffe

OBS:  Husk også at gaver på minst kr. 500,- gir rett til skattefradrag for deg som er bosatt i og skatter til Norge. Vi trenger da ditt fulle navn, adresse i Norge og personnummer for å innrapportere elektronisk til skattemyndighetene så vil du få fratrekk automatisk.

Takk for at du tok deg tid til å lese denne mailen og så håper vi at vi kan «stole på» deg.

Betalingsinformasjon:

En stol koster 600kr - €50

Du kan bidra på følgende måter:

Vipps

QR-kode til vipps

Overføre til norsk konto: 3000.17.58132

Kontonavn: Sjømannskirken        Bank: Sparebanken Sør

Overføre til spansk konto: ES74 0081 0673 1400 0136 2242

Kontonavn: Iglesia Noruega    Bank: Banco Sabadell

Overføringer eller innskudd på konto må merkes med «Kirkestoler»

Dersom du er bosatt i Norge og ønsker skattefradrag for din gave, gi oss beskjed:

John Haavardsholm