Ofte stilte spørsmål...

... om våre opplevelsesturer til El Campanario.

Skal alle inkvarteres på gjestehuset?

Ja, alle gjestene og vertskapet skal bo på Sjømannskirkens gjestehus.

Er det toalett på alle rommene?

Ja det er det. Det er også gode senger og «norske» dyner.

Er dette en "religiøs" tur?

Turen er åpen for alle og er ikke spesielt «religiøs». Men det er mulig å delta på stedets tidebønner og gudstjeneste for de som ønsker det.

Må alle i gruppen være sammen hele tiden?

For å svare, er det enklere å snu på det. Vi ønsker å sikre at ingen må være alene. Når vi er på tur eller skal spise ute, skal ingen måtte være alene om de ikke ønsker det. Det skal heller ikke være slik at alle være sammen. Om det er noen som vil utforske området på egenhånd, er det selvsagt helt i orden.

Hva skjer om jeg skulle bli syk?

Alle som reiser bør ha reiseforsikring og Europeisk Helsetrygdekort. Da er det ingen problem om en skulle trenge medisinsk behandling. Spania har et godt offentlig helsevesen, og Sjømannskirken på Costa del Sol har mulighet til å kontakte norsk lege og tannlege om det skulle være behov for det.

Kan jeg la være å bli med på turer og utflukter?

Selvsagt kan du det. Om du heller vil ha en rolig dag for deg selv er det helt i orden. Turene er inkludert i prisen, så du får ikke pengene igjen om du velger ikke å delta. Vi kan da ikke garantere at det vil være noen tilgjengelige for deg på kirken hele tiden.

Er turene tilrettelagt for bevegelseshemmede?

Det er vanskelig å svare generelt på det, så ta gjerne kontakt. El Campanario er tilrettelagt for bevegelseshemmede ved at det er heis til 2.etasje der soverommene er. Dersom en gjest som f.eks. er synshemmet eller bruker manuell rullestol og har har ledsager med, skulle det ikke være noe problem. Er det en gjest som bruker rullator eller som går sakte, skal vi gjøre det vi kan for å tilpasse turene.

Kan jeg bestille to turer etter hverandre?

Klart det! Men vær oppmerksom på at på mandagen, da de andre gjestene drar tilbake, vil det ikke være noe arrangert aktivitet for de som blir over til den neste tur.

Må jeg leie bil?

Nei, turene er lagt opp slik at det ikke er behov for å leie bil. Hvis noen ønsker å leie bil en dag og dra på tur, er det mulig, men ikke nødvendig. I programmet er det avsatt en dag til egen disposisjon. Det går det for eksempel an å spasere til stranden (15 min), oppholde seg ved kirken eller ta en busstur.  Det vil tidvis også være mulig å melde seg på en dagstur gjennom en lokal tilbyder.

Hva med røyk og alkohol?

I likhet med de fleste offentlige bygg, er det ikke lov å røyke innendørs eller inntil bygningsmassen (i patioen). Men det er selvsagt steder der det er lov. Når det gjelder alkohol, har Sjømannskirken generelt en policy om at de ikke skjenker /selger alkohol. Det er heller ikke lov for gjester å nyte medbrakt alkohol i fellesområder.  For de som gjerne tar et glass øl eller vin, er det rikelig muligheter i nærmiljøet.

Må jeg ha med meg mye kontanter?

Det er bare et fåtall steder som ikke tar kort, så det er ikke nødvendig å ha med mye kontanter.  Noen steder, som for eksempel på markedet, er det lurt å ha med kontanter.  Det går an å ta ut kontanter i nærheten av markedsplassen om man skulle det.

Hvordan er temperaturen på den tiden?

Vi kan aldri garantere noe når det gjelder været, men her er en oversikt over gjennomsnitts temperatur, soltimer og nedbør i perioden vi arrangerer turer.

Gj. temperatur

Soltimer

Nedbørsdager

20 grader

9 timer

3 dager

24 grader

10 timer

1 dager

20 grader

7 timer

4 dager

16 grader

6 timer

6 dager

Hva bør jeg ta med meg?

Ta med det du vanligvis tar med deg på overnattingstur. Sengetøy og håndklær er det på rommet. Husk å ta med badetøy om det skulle friste å ta seg en dukkert. Ta gjerne med noe du har lyst å dele med andre på kvelden, - musikk instrument, diktsamling osv. Vi planlegger ingen lange felles gåturer, men det er alltid lurt med gode sko når vi skal på byvandring. Selv om sola oftest skinner på dagtid, kan det være godt å ha med noen varme klær å ta på seg om kvelden.

Har du flere spørsmål, er det bare å ta kontakt med

Ragnhild: 46 53 68 81

Stein Kåre: 90 10 03 82