Velkommen til bryllup i Florida

Sjømannskirken i Miami vier nordmenn som er bosatt eller er på besøk i Florida. Vielsen kan finne sted inne i vårt vakre kapell eller vår flotte hage utenfor kirken, for eksempel under eiketreet eller i breezewayen.
Vi utfører også strandvielser, hovedsakelig på Hollywood beach, men vi kan også avtale andre steder for vielse i Florida.

For å kunne bli viet i Florida trenger man norsk prøvingsattest og amerikansk "Marriage license." Les mer om dette lenger nede på siden.

Den norske sjømannskirken i Florida kan vie to norske borgere, eller en norsk borger med en borger fra et tredje land (ikke amerikanske borger). En vielse med Sjømannskirken i Florida følger norsk lov.

1. VELG STED OG TIDSPUNKT FOR VIELSEN
For vielser i Florida kan du sende inn forespørsel om dato og tidspunkt vie lenken under. Vi sjekker dernest om vi har en prest ledig for aktuelt sted og tidspunkt, og oppdaterer dere pr. e-post. Så avtaler vi nærmere om detaljene.

Send inn forespørsel om tidspunkt for vielse i Florida her

2. SEND INN SKJEMA FOR KONTAKTINFORMASJON OG MUSIKKØNSKER
Etter at sted og tidspunkt for vielsen er avtalt og vielsen betalt, må dere sende oss kontaktdata for brudeparet, musikkvalg for seremonien og annen info. for vielsen.
Følg lenken under.

Send inn kontaktskjema her

3. PRØVINGSATTEST
For å kunne bli viet, må dere skaffe en prøvingsattest fra skatteetaten. Prøvingsattesten må være utstedt av Skatteetaten i Norge, også når en av dere er fra et annet land. Prøvingsattest på engelsk blir ikke godkjent, heller ikke i oversatt versjon.
Følge lenken under for all nødvendig informasjon om hvordan dere søker om prøvingsattesten, samt et skjema som kan brukes for å sende inn søknaden til oss.
Vi må helst ha prøvingsattesten i hende senest en måned før vielsen.

Send inn din prøvingsattest her

4. MARRIAGE LICENSE
For vielser i Florida trenger vi også Marriage License før vielsen kan gjennomføres på Sjømannskirken. Denne får dere kun ved personlig fremmøte på et Marriage License kontor her i Florida. Du finner en oversikt over de 4 Marriage Licence kontorene i vårt område på denne nettsiden. Marriage License koster ca. 95 USD og kan fås på dagen. Det er lurt å møte opp tidlig på dagen, gjerne i 8:30 – 9:00 tiden for å unngå lang kø. (En del av informasjonen man trenger kan fylles ut i forkant på Marriage License-kontorenes hjemmesider. Flere Marriage License Offices er stengt på offentlige høytidsdager og i helgene.) OBS: Dere må ha med dere pass for å få dokumentet. Les nøye informasjonen på nettsidene om hva som trengs av dokumentasjon. Vær oppmerksom på at for dere som en gang har bodd i USA og har et social security nummer, må dere ha med dette når dere skal ha Marriage License. Har dere vært gift amerikansk før, må dere vite nøyaktig dato for skilsmissebevillingen når dere søker om Marriage License. Det er også mulig å reise til kontorer andre steder i Florida for Marriage License.

5. VIGSELSSAMTALE
Før selve seremonien inviterer jeg til en hyggelig bryllupssamtale på Sjømannskirken eller på hotellene. Her kan vi bli litt mer kjent med hverandre og avtale det praktiske for handlingen og innholdet i seremonien. Tid for samtalen avtaler vi i forkant på e-post. Selve samtalen kan også tas online senest en dag før seremonien.

Sjømannsprest Per Grunnet
E-post: Floridavielse@sjomannskirken.no
Mob. +13054915138

Hva koster det?

En vielse på Sjømannskirken eller i nærområdet (mindre enn en times reisevei) koster 800 USD.  Ønsker dere vielse et annet sted i Florida tar vi ekstra for reiseutgifter og eventuelt utgifter for overnatting. Dette avtales direkte og etter-faktureres separat.

Forbønn for borgerlig inngått ekteskap har samme pris som for vielse.

Det er dessverre ingen fast organist eller pianist tilknyttet kirken. For vielse på Sjømannskirken har vi til disposisjon et flygel, og har dere et ønske om pianist kan vi prøve å løse det. Pianistene vi har kontakt med tar $150-200 for å spille til en vielse.

Kansellering av vielse

Ved eventuell kansellering av vielse mindre enn én måned før den planlagte vielsesdatoen holder vi tilbake 150 USD.

Vigselssamtalen

Vi prøver å gjøre vielsene så personlige som mulig så derfor blir parene alltid invitert til en vigselssamtale i forkant. Vi anbefaler at vigselssamtalen finner sted noen dager før selve vielsen, men hvis ikke dette er praktisk mulig tar vi samtalen på samme dag eller på forhånd online.

Vigselsseremonien
Det er den samme seremonien som brukes i kirken i Norge. En vielse varer normalt 20-35 minutter alt ettersom hvor mye man ønsker av sang/musikk eller andre innslag.
Det er mulig å velge både norsk og engelsk som språk i vigselen.

Mer om vigselsseremonien her

Vitner

Dersom dere ikke har forlovere eller andre gjester over 18 år til stede, kan vi stille med vitner. Dette er ikke det samme som forlovere, men vitner som skal signere på at dere er blitt gift.