Nye møbler!Bli med på spleisen - nye møbler til kirka

16. februar starter vi en Spleis-kampanje for å samle inn penger til nye møbler til ute- og inneområdet i kirka.

I 2008 seilte Sjømannskirken på Gran Canaria til nyere og større lokaler.
Disse lokalene har en fantastisk plassering rett ved strandpromenaden og havet er nærmeste nabo.

Møblene som sto i disse lokalene ved overtakelsen i 2008 ble overtatt av Sjømannskirken og de er fortsatt, 16 år etterpå, i daglig bruk. Møblene har fungert som en støtte for nordmenn som har vært hjemom Sjømannskirken for å kjøpe en vaffel og låne bøker. For å få hjelp til små og større problemer, og for å ha et sosialt møtepunkt i hverdagen, som kirken er for veldig mange bosatte nordmenn i området.

På disse møblene har vi servert nærmere en million vafler, feiret høytider, ferier og markeringer. Vi har minnes mennesker som har gått foran og møtt mennesker som nettopp har mistet sin ektefelle. Andre har vært i sitt livs største krise etter å ha blitt ranet, hatt et nervøst sammenbrudd eller vært i en stor konflikt med kjæresten.

I det siste har disse møblene begynt å falle fra hverandre og mange av dem som har vært hjemom de siste årene har etterlyst fornying av møblement.

Nå trenger Sjømannskirken på Gran Canaria nye, trygge møbler vi kan fortsette å møte våre medmennesker i! I glede eller sorg, i storm eller stille vær. Vi trenger møbler som er enkle å stable, komfortable å sitte i og bærekraftige, slik at vi legger igjen et minimalt klimaspor.

Alle som er med på å spleise på nye møbler til leseværelset, vil få navnet sitt på en stein på veggen.

Hva gjør vi med de gamle møblene?
Mange vil nok bli kastet. Men de som er gode nok til å brukes videre, blir gitt bort til nabohjelpen og caritas. Dessverre er møblene  i så dårlig stand at det ikke er mulig å pusse dem opp. Treverket bærer tydelig preg av fuktskader etter lang tids bruk i dette fuktige klimaet. Det er også spor av at maur spiser på treverket.

Når vi nå leter etter nye møbler, ser vi etter bærekraftige materialer med lang levetid som passer det krevende klimaet, og at de er resirkulerbare. Det har også vært viktig å finne rette farger som både passer inn i fargepaletten her på Gran Canaria og som samtidig passer med fargepaletten til Sjømannskirken som helhet.

Underveis i kampanjen vil vi kjøre ulike spleis for å treffe ulike målgrupper. I Sjømannskirken vil vi sette opp en spleisevaffel, så alle som er hjemom for å spise vafler, kan kjøpe en vaffel til prisen for to, og da går den ene rett til Spleis-kampanjen.

Det vil også være mulig å legge penger i bøssa som står sentralt på leseværelset, men om du ønsker navnet ditt på veggen i Sjømannskirken på Gran Canaria må du gå inn på Spleis-kampanjen vår og gi din donasjon der.

TRYKK HER FOR Å BLI MED PÅ SPLEISEN

Slik ønsker vi at de nye møblene skal se ut:

Fargepalett som er i nærheten av Sjømansskirken sin visuelle identitet

– og veldig nær Canariske farger på husfasader.

Møblene avbildet er:

Produsert og utviklet av Nardi - Italia, materialet er 100% gjennomfarget resin, motstandsdyktig mot UV stråler, 100% resirkulerbare, og levetiden er 15-20 år.

Nye farger på veggene inne er også på ønskelisten om spleisen strekker til.