Foto: Lisa Anderson, ww.wisteria-photography.com/

Bryllup

Nyttig informasjon om bryllup i Sjømannskirken.

Både norske og svenske par er hjertelig velkommen til å gifte seg i Sjømannskirken. Vi har en flott kirke med 150 sitteplasser.

Hvem kan gifte seg i Sjømannskirken?
Utgangspunktet for å bli viet i Sjømannskirken i Los Angeles, er at en av ektefellene har norsk, svensk eller dansk tilknytning. Presten ved Sjømannskirken i Los Angeles har vigselsrett etter loven i California og Norge. Hvis ingen av dere er norske, får dere kun amerikansk vielsesattest.

Hvilke norske papirer trenger vi?
På folkeregisteret i Norge får dere en prøvingsattest som er gyldig i fire måneder.

Prøvingsattesten sendes sjømannspresten i Los Angeles, som må ha papirene senest en uke før vielsen. Dokumentet kan sendes på e-post:sanpedro@sjomannskirken.no. NB! Husk å ta med originalpapirene til vigselssamtalen.

Hvilke amerikanske papirer trenger vi?
Alle som gifter seg i Sjømannskirken må ha et California Marriage License. Dette koster omtrent $90, og fås hos The County Clerk i et hvilket som helst County i California.
På denne siden finner du info, lokasjoner og hvor du kan forhåndsbestille marriage license.

Hvordan er seremonien?
Vi bruker Den norske kirkes vigselsritual på norsk eller engelsk. Vielsen tar fra 20-30 minutter avhengig av salmer og musikk. Her finner du du mer info.

Kan vi gifte oss et annet sted enn sjømannskirken?
Ja, så fremt vi har mulighet kjører vi gjerne ut til andre steder i Sør California. Vi tar et kjøretillegg for vielser utenfor Sjømannskirken.

Må man være medlem av Den norske kirke for kunne gifte seg?
Nei.

Vi er skilt fra før. Kan vi da gifte oss på sjømannskirken?
Ja, Sjømannskirken vier fraskilte.

Vi er allerede gift, men ønsker å gjenta ekteskapsløftet til hverandre...
Ja, det gjør vi gjerne! Dere kan ha en fornyelsesseremoni hos oss.

Hva koster det?

Donasjon til kirken for en vigsel er $ 800,-.
Ønsker man organist blir det $ 150,- i tillegg.

Vi tar et kjøretillegg for vielser utenfor sjømannskirken. Kontakt oss for nærmere informasjon. Sjømannskirken i San Pedro får ikke statsstøtte men drives av innsamlede midler.