Bryllup

Vil du gifte deg i San Francisco? Velkommen!

Både norske, svenske og danske par er hjertelig velkommen til å gifte seg i Sjømannskirken. Vi har en flott kirke med nydelig utsikt over bukta i San Francisco.

Hvem kan gifte seg ved Sjømannskirken?
Utgangspunktet for å bli viet i Sjømannskirken i San Francisco, er at en av ektefellene har norsk, svensk eller dansk tilknytning. Presten ved Sjømannskirken i San Francisco har vigselsrett etter loven i California og Norge. Hvis ingen av dere er norske får dere kun amerikansk vielsesattest.

Hvilke norske papirer trenger vi?
På folkeregisteret i Norge får dere en prøvingsattest som er gyldig i fire måneder.

Prøvingsattesten sendes sjømannspresten i San Francisco, som må ha papirene senest en uke før vielsen. Dokumentet kan sendes på sanfrancisco@sjomannskirken.no. NB! Husk å ta med originalpapirene til vigselssamtalen.

Hvilke amerikanske papirer trenger vi?
Alle som gifter seg i Sjømannskirken må ha et California Marriage License. Det betyr at brudefolkene før vielsen må ha skaffet seg Marriage License (regular license). Dette kan ordnes på San Franciscos rådhus (City Hall):
Asessor-Recorder's Office, City Hall
Room 168, 1 Dr. Carlton B. Goodlet Place
San Francisco, CA 94102-4698
Telefon 415-554-4176
Åpent 08.00-16.00

Det er vanskelig å nå fram på telefon for å gjøre avtale. Det beste er å bestille time på internett. På denne siden finner du info, og du kan forhåndsbestille marriage license. Brudefolkene må oppgi navn, fødested, fødselsdato, foreldrenes navn og bostedsadresse. Hvis noen har vært gift før, må dere vite nøyaktig dato for skilsmissebevillingen. Opplysningene gis under edsavleggelse. Pass er tilstrekkelig som legitimasjon. Pris for Marriage License ligger på litt over $100.

Vigselssamtale og -tider
For å bli kjent med brudeparet og for å gjennomgå vigselsritualet, har presten en samtale med ektefellene en av dagene før vielsen finner sted. Samtalen dreier seg også om praktiske spørsmål i forbindelse med vielsen, som f. eks. musikk, salmer, stolplassering, blomster, øving etc. Selve vielsen tar ca. 30 minutter. Dag for vigsel avtales med prest, og kan foretas de fleste dager unntatt mandag, da er kirken stengt.

Seremonien
Innholdet i selve seremonien følger ritualet for vigsel i Den norske Kirke, og sammen med prest og evt organist blir dere enig om salmer og musikk for øvrig. Her er en link til siden der dere kan se nærmere på ritualet, slik at dere kan gjøre dere kjent med det på forhånd.

Velkommen til vielse i San Francisco! Hvis noe skulle være uklart, ta kontakt for ytterligere informasjon: sanfrancisco@sjomannskirken.no

Hva koster det?

Prisen for en vigsel i kirken er $ 700. Ønsker man organist vil det bli ytterligere $ 218. Kirkerommet er stilrent og vakkert med Dagfinn Werenskjolds treutskårne altertavle. Rommet er lyst, og fra vinduene ser en Golden Gate Bridge

Vi tar et kjøretillegg for vielser utenfor sjømannskirken. Kontakt oss for nærmere informasjon. Sjømannskirken i San Francisco får ikke statsstøtte men drives av innsamlede midler.