På nattevakt i Magaluf

Sjømannskirken deler ut vann og omsorg til norske ungdommer på Mallorca i sommer.

Etter to år med koronapause, sender Sjømannskirken igjen nattevandrere til det populære feriestedet Magaluf på Mallorca. Mange norske ungdommer reiser dit på sin første ferietur uten foreldrene. Dessverre opplever flere at oppholdet blir spolert på grunn av alkoholrelaterte skader. For å forebygge dehydrering vil tre team med frivillige fra Sjømannskirken være på plass og dele ut vann på nattestid.

Prosjektet var opprinnelig et svensk initiativ, men for ti år siden begynte også Sjømannskirken, i samarbeid med forsikringsselskapet Europeiske, å sende nattevandrere. Først til Kypros og deretter til Mallorca. Midlene If Europeiske reiseforsikring bevilget i 2020 ble «fryst» på grunn av pandemien, og brukes derfor i år i stedet.

– Tilbudet er blitt godt mottatt av de ferierende, og vi har fått tilbakemelding på at det kjennes som en trygghet at vi er til stede, sier operativ leder, Jan Stellef Rønningen.

Nattevandrerne jobber fra klokken 23 til 04 i perioden fra 27. juni til 7. august. Teamene står på en fast plass i den skandinaviske bargaten i Magaluf. For tre år siden delte Sjømannskirken ut rundt ti tusen glass med vann til festglade ungdommer.

Sine Fuller ved Sjømannskirken på Mallorca skal ta imot nattevandrerne og vise dem legekontor, politistasjon og andre instanser det er viktig å vite om. I tillegg til rikelige mengder med vann og omsorg, er nattevandrerne også utstyrt med førstehjelpsskrin.

– Nå er turistene tilbake for fullt. Det blir spennende å se hvor mange norske ungdommer som kommer hit i sommer, sier Sine Fuller.

Problemer i utlandet?

Vi er til stede for nordmenn som opplever små eller store kriser i utlandet.

Sjømannskirken har et globalt nettverk med medarbeidere som har erfaring i å snu seg raskt rundt for å dra ut og møte mennesker i vanskelige situasjoner.
Les mer om vårt beredskapsarbeid for nordmenn her: Problemer i utlandet?

Beredskapstelefon

Åpent hele døgnet for nordmenn i utlandet eller pårørende til disse