Siste nytt om Solcellepanel-kampanjen

På denne siden skal vi holde dere oppdatert med hvordan innsamlingskampanjen går og hvordan selve solcelleprosjektet utvikler seg.

i skal samle inn 120 - 130 000 NOK for å kjøpe inn og sette opp 25 solcellepanel på taket som vender mot sør. Responsen har vært overveldende og på under tre uker har vi mottatt 126 191 kroner. I tillegg venter vi inn 1000 Euro fra tre lokale foretak. Vi har søkt om støtte gjennom Fellesforvaltningen av stiftelser under Sjømannskirken til batteribank og vi søker om å få dekt deler av investeringen gjennom EU-midler som er satt av lokalt i Valencia Region.

Reenergiza i La Nucia, en lokal aktør knyttet opp til Solarmat i Spania, ga oss det beste tilbudet. Avtalen er inngått og vi venter på dato for installasjon. Uken før 17. mai blir anlegget montert.

Tusen takk til alle som har gitt penger til prosjektet!

Blant våre gode støttespillere til prosjektet frem til nå er:

• Gunnar Strømme
  • Atlantic Invest AS, Ålesund.
  • Jemtland eiendom AS, Gjøvik
  • Hospital Clínica Benidorm
  • Bidrag fra Sjømannskirkens hovedkontor
  • Spania I dag
  • 16 generøse bidrag fra private givere, inkludert en ny fast giver

Her kommer du tilbake til kirkens  kampanjeside

PROSJEKTETS FORMÅL
Solceller på kirketaket vil produsere ren energi, spare miljøet for forurensing og gi oss en mer klimavennlig drift. Investeringen vil redusere kirkens årlige driftsutgifter betydelig.

BÆREKRAFT OG FORVALTERANSVAR
Albir har 300 solrike dager i året. Det gir oss en kjempemulighet til å produsere ren energi, bidra aktivt til FNs bærekraftmål og samtidig ivareta vårt forvalteransvar av naturen.

ENERGI & ØKONOMI
Vi vil installere ca. 25 solcelle-panel på to av kirketakene. Dette vil koste ca. 120 000 NOK. Maks kraft-produksjon vil ligge på ca.11,4 kWp. Dette er beregnet å dekke ca. 65 % av kirkens årlig energiforbruk. Årlig besparelse vil være ca. 20 000 - 30 000 NOK: Det betyr at etter 4-6 år blir gavene mer verdt for kirken enn pengesummen som ble gitt, og vil bare fortsette å øke i hele anleggets levetid!