SOLCELLE-PANEL PÅ KIRKENS TAK

Bli med å "Gi en gave som fortsetter å gi"

Vi ønsker en enda bedre og mer bærekraftig forvaltning av sjømannskirkens drift og økonomi. Nå vil vi plassere ca. 25 stk. solcelle-panel på deler av kirketaket for å produsere ren energi og spare penger. Bli med å kjøpe solcelle-panel og støtte vårt prosjekt som vil "fortsette å gi" bedre klima og styrke kirkens økonomi i Albir langt inn i fremtiden.

SOLCELLER PÅ KIRKETAKET ER GODT FOR

Bærekraft og klima-avtrykk
Vi ønsker å arbeide i tråd med FNs bærekraftmål bl.a. ved å selv å produsere ren og fornybar energi og samtidig redusere kirkens klima-avtrykk.

Natur og forvalteransvar
Vi ønsker å bidra aktiv til å ta vare på skaperverket, redusere forurensing og negative klimaendringer for fremtidige generasjoner.

Energiproduksjon og økonomi
Solceller på kirketaket på i et område som har ca. 300 soldager i året høres fornuftig ut. Vi vil produsere ren og varig energi som også bidrar til redusere generell energimangel.  Årlig økonomisk besparelse vil være ca. 20-30 000 NOK per år; - penger som vil gå til å bygge menighet istedenfor å betale høye strømregninger.

BLI MED PÅ INNSAMLINGSAKSJONEN "GI EN GAVE SOM FORTSETTER Å GI"

Vårt mål er å samle inn 120.000 NOK for å finansiere prosjektet. Vi utfordrer nå både lokale samarbeidspartnere, bedrifter, organisasjoner og privat støttespillere til å støtte opp om pilotprosjektet. Vårt håp er å kunne få anlegget i drift før sommeren.

Støtte kan gis i form av å "kjøpe" solcelle-panelene; en eller flere solcellepanel eller en stykke av et panel.

ENGANGSGAVE:  KJØP SOLCELLE-PANEL
I skjemaet under kan du velge gavebeløp og andel solcelle-panel du ønsker å støtte prosjektet med:
1/8 - dels solcellepanel :     625 NOK
1/4 - dels solcellepanel :   1250 NOK
1/2 solcellepanel:                2500 NOK
1 helt solcellepanel:           5000 NOK

Betalingsmåter

• Kjøp solcellepanel med betalingskort i betalingsskjema under
  • Kjøp solcellepanel med Vipps app (Scan QR-koden med mobiltelefon eller tast i Vipps nummer 712368 i din Vipps app.)
  • Gi en fritt valgt engangsgave til prosjektet på vipps nr. 732282.
  • Betal inn et gavebeløp direkte på kirken konto nr. 3000 17 58132

Skattefradrag på dine gaver

Dine gaver til Sjømannskirken på kr 500 - kr 25.000 samlet sett i 2022 gir rett på skattefradrag etter gjeldende regler i Norge. Skattefradrag gis både til privatpersoner og til bedrifter/organisasjoner.

Her finner du oppdatert informasjon om kampanjen og prosjektet

PROSJEKTETS FORMÅL
Solceller på kirketaket vil produsere ren energi, spare miljøet for forurensing og gi oss en mer klimavennlig drift. Investeringen vil redusere kirkens årlige driftsutgifter betydelig.

BÆREKRAFT OG FORVALTERANSVAR
Albir har 300 solrike dager i året. Det gir oss en kjempemulighet til å produsere ren energi, bidra aktivt til FNs bærekraftmål og samtidig ivareta vårt forvalteransvar av naturen.

ENERGI & ØKONOMI
Vi vil installere 25 solcelle-panel på ett av kirketakene. Dette vil koste ca. 125 000 NOK. Maks kraftproduksjon vil ligge på ca.114 kWp. Dette er beregnet å dekke ca. 65 % av kirkens årlige energiforbruk. Årlig besparelse vil være ca. 20 000 - 30 000 NOK: Det betyr at etter 5-7 år blir gavene mer verdt for kirken enn pengesummen som ble gitt, og vil bare fortsette å øke i hele anleggets levetid!

Scann denne QR-koden med mobilkameraet ditt eller scanneren i Vipps appen din, så kommer du direkte til meny for kjøp av solcelle-panel på sjømannskirken.