Sjømannsprestene offshore besøker plattformer på norsk sokkel.

Feirer 40 år på norsk sokkel

I år er det 40 år siden Sjømannskirkens offshoretjeneste ble opprettet. Teamet som i dag består av syv sjømannsprester, besøker offshorearbeidere på over 50 installasjoner på norsk sokkel.

Tusenvis av nordmenn jobber offshore. I 40 år har Sjømannsprester reist ut til plattformer for å møte offshorearbeidere på vakt. I tillegg til å være til stede i arbeidshverdagen, er offshoretjenesten til Sjømannskirken en del av operatørselskapenes beredskapsplaner.

Sjømannsprestene er med i det forebyggende arbeidet på plattformene, med fokus på arbeidsmiljø og stressmestring. De tilbyr også sjelesorg, familierådgiving, konflikthåndtering og avlastningssamtaler etter ulykker og andre dramatiske hendelser.

«Lett å nå, lett å unngå»

– Vi reiser ut på plattformene og er til stede blant dem som jobber der. Vi er først og fremst en samtalepartner. Det kan være alt fra hverdagsprat til utfordringer hjemme eller på jobb. Vi skal være lett å nå, og lett å unngå, forteller sjømannsprest Gunnar Mathisen, som er koordinator for offshoretjenesten.

I et normalår har han rundt 70 døgn offshore, fordelt på mellom 20 og 25 turer. Ute i Nordsjøen får han tildelt lugar og livbåtnummer på lik linje med de andre offshorearbeiderne.

– Jeg er veldig bevisst på at jeg er på besøk, men følelsen av å komme hjem blir jo sterkere jo flere ganger jeg er der ute. Det bli nesten som å være sammen med kolleger, selv om vi ikke har samme arbeidsgiver, sier Mathisen, som har vært sjømannsprest offshore i 19 år.

Gjennom sin lange fartstid i tjenesten har han møtt mange ulike mennesker i  forskjellige livsfaser og situasjoner.

– Vi vet aldri hva vi møter. Folk er på forskjellige steder i livet, og mellom besøkene kan ting ha endret seg. Plutselig kan noe ha skjedd. Noen kan ha blitt syke eller ha mistet noen nære. Jeg opplever møtene som meningsfulle, spesielt når vi kommer inn på de litt dypere temaene, forteller sjømannspresten.

Gunnar Mathisen er koordinator for offshoretjenesten i Sjømannskirken.

Nordsjøsangen

I anledning jubileet har offshoretjenesten spilt inn egen sang om livet som sjømannsprest i Nordsjøen. I skrivende stund har musikkvideoen blitt avspilt over 60.000 ganger på Offshore Norge sin Facebook-side. Her kan du se videoen.

I oktober markeres 40 årsjubileet med et seminar og lunsj for inviterte, i Stavanger. Temaene for seminaret er offshoretjenestens historie, metoder og panelsamtale om fremtidens offshoreprester.