SE BILDEGALLERI!: Trykk på pilen nederst til høyre og sveip deg gjennom et utvalg stemningsfulle bilder fra årets julebasarer.

Flere titalls tusen på julemarkeder verden over

November er den store julemarkedsmåneden i Sjømannskirken. Flere titalls tusen besøkende har vært innom våre julemarkeder verden over.

Julemarkedene er viktige for Sjømannskirken. De er gjerne den enkelte sjømannskirkes alle største arrangement i løpet av året, og en viktig inntektskilde. Etter flere år med pandemi gleder vi oss over at vi nå i stor grad er tilbake til normalen, både med tanke på frivillig engasjement, antall besøkende og inntjening.

Stort engasjement og gode inntekter

Julemarkedene skaper et stort engasjement i de lokale Sjømannskirken-miljøene verden over. I hele prosessen fra planlegging og produksjon av håndarbeid, til rigging, matlaging og gjennomføring av selve markedsdagene, er dugnadsånden stor.

Julemarkedene- og basarene fungerer også som en brobygger mellom lokal og norsk kultur. Ikke bare tilflyttede nordmenn, men også et stort antall lokale tar turen hit. Her kan en hygge seg med salg av hjemmestrikk og annet håndarbeid, norsk julepynt og et stort utvalg av norske matvarer, både til å nyte på stedet og ta med hjem.

KOS FOR STORE OG SMÅ: Ved Sjømannskirken i København har over 1000 store og små vært innom for å handle norske varer, spise deilig mat og hygge seg.

30.000 besøkende i Hamburg

Blant Sjømannskirkens mange flotte julemarkeder er markedet ved Sjømannskirken i Hamburg det aller største. I løpet av to helger var nærmere 30.000 besøkende innom. Her kunne en kose seg med vafler, sveler og lefser. Gløgg, kaffe og kaker. Pølser, elgburgere, fiskesuppe, laks og kaviar. Norske butikkvarer og ullvarer.

– Vi visste ikke helt hva vi kunne forvente og var veldig spent! Men vi er tilbake der vi var for noen år siden, forteller daglig leder og sjømannsprest Dag Eidhamar om markedet der 120 frivillige var involvert.

STOR MENY: Ved julemarkedet i Hamburg kunne en kose seg med i vafler, sveler og lefser. Gløgg, kaffe og kaker. Pølser, elgburgere, fiskesuppe, laks og kaviar.

Rekord i Paris

Ved Sjømannskirken i Paris var 3500 besøkende innom i løpet av én julemarkedshelg. 130 frivillige var i sving og de satte ny inntektsrekord med 80.000 euro på én markedsdag.

Ved Sjømannskirken i Houston var 3000 personer innom i løpet av tre dager, mens Sjømannskirken i Torrevieja hadde over 1000 besøkende innom i løpet av sin markedshelg. Det samme antall besøkende var det på Sjømannskirken i København sitt julemarked, og ved Sjømannskirken i Albir-Villajoyosa som har marked over hele fem dager. I Sveits var 900 besøkende innom i løpet av fem hektiske timer.

De fleste julebasarene er nå forbi, men julen i Sjømannskirken har så vidt begynt. Her kan du se det kommende juleprogrammet ved hver enkelt stasjon og tjeneste.

130 FRIVILLIGE: Ved Sjømannskirken i Paris var 3500 besøkende innom i løpet av en julemarkedshelg. 130 frivillige var i sving , en av dem er May som er spesialist på bløtkakebaking.

Sjømannskirken-basarer også i Norge

Også hjemme i Norge er det basaraktivitet. Her starter mange litt tidligere, gjerne i oktober. Fortsatt skaper foreninger og lag glede og engasjement for Sjømannskirken, og steller i stand basarer til inntekt for arbeidet vi driver verden rundt.