PÅ PLASS FOR DE NORSKE STUDENTENE: Dikaon i Singapore, Solveig Brattgjerd, og studentprestene Sverre Tofte og Hilde Sirnes, som til daglig er i kontakt med studenter i Vest- og Øst-Europa, dro til Seoul like etter meldingen om tragedien.

Halloween-tragedien: Fortsetter oppfølgingen fra Norge

Tre medarbeidere fra Sjømannskirken dro til Seoul i forbindelse med Halloween-tragedien i Sør-Korea, for å møte norske studenter.

Sjømannskirken ble kort tid etter hendelsen i Seoul kontaktet av UD Ops og bedt om å støtte utenrikstjenesten i oppfølgingen av berørte og pårørende. Vi samarbeider nå tett med UD og ambassaden i Seoul, samt ANSA/ANSA–Sør-Korea om situasjonen videre.

Tre medarbeidere på plass tirsdag

Diakon i Singapore, Solveig Brattgjerd, og studentprestene Hilde Sirnes og Sverre Tofte, som til daglig er i kontakt med studenter i Øst- og Vest-Europa, rakk alle tre fram til fellessamling med studentene tirsdag kveld.

– Det er vi glade for, forteller beredskapsleder Petter Skants.

Møtte 40 norske studenter

Tirsdagens samling for norske studenter i området var planlagt og gjennomført i samarbeid med ambassaden og ANSA. Det kom om lag 40 norske studenter til en samlingen.

– Her fikk de en mulighet til være sammen, sette ord på hva de hadde opplevd, og å bearbeide inntrykk, tanker og følelser. Det ble en veldig god samling der de ga tydelig uttrykk for at dette var godt å være med på, forteller studentprest Sverre Tofte.
I dag skal de tre blant annet møte studenter til enkeltsamtaler. De blir værende så lenge det er behov for dem.

PLANLEGGER OPPFØLGINGEN I SEOUL: - Samlingen med de norske studentene var det første som skjedde nå. Samtidig vet vi av erfaring at selv om en nå har oversikt over hendelsens omfang, så er den ikke over. Det kommer en ny fase, sier beredskapsleder Petter Skants.

Planlegger for en ny fase

– Samlingen med de norske studentene var det første som skjedde nå. Samtidig vet vi av erfaring at selv om en nå har oversikt over hendelsens omfang, så er den ikke over. Vi i Sjømannskirken må også planlegge for hvordan vi kan være til stede og møte studentene når det går noen uker og de tar innover seg hva som har skjedd. Også da blir det bruk for oss i oppfølgingen, forteller Skants.

Via ANSA har studentene i Sør-Korea fått kontaktinformasjon til Sjømannskirkens representanter. De får tilbud både om individuelle samtaler og hjelp, og fellessamlinger. Ambassaden har også lagt ut informasjon om Sjømannskirkens beredskapstjeneste.

Opprettholder kontakten

I løpet av torsdag 3. november reiste Sjømannskirkens tre medarbeidere tilbake til Norge og Singapore, men de vil holde kontakten med norske studenter i Seoul som ønsker det gjennom telefon.

– Det er viktig at i har vært til stede og møtt studentene ansikt til ansikt i Seoul. Da er det enklere å følge opp på telefon videre. Å følge opp på telefon er noe vi har inntrykk av at studentene synes fungerer greit. Seoul er en veldig stor by, med store avstander. Det gjør at det tar tid å komme seg rundt hvis man skal treffes fysisk, sier Sjømannsprest Sverre Tofte.

I løpet av tiden han og kollegene tilbragte i Seoul var de med på flere samlinger og hadde individuelle samtaler og oppfølging med berørte studenter.

– Flere av studentene hadde selv vært i området da tragedien skjedde, eller hadde forlatt stedet like før. Det er en felles opplevelse for mange at det kunne like gjerne vært dem som ble rammet. For noen kan slike hendelser vekke opp minner fra andre ting de har opplevd, eller man kan bli var på sin egen sårbarhet, selv om man ikke rammes direkte. Man kan bli engstelig og nervøs for å gjøre ting som før var helt normalt, som å ta t-banen i rushtrafikken. Det føles plutselig farlig eller skremmende, sier Sverre Tofte.

I tillegg til den konkrete oppfølgingen i Seoul, har den sentrale beredskapstelefonen til Sjømannskirken vært ekstra bemannet for å sikre at alle som tar kontakt blir betjent.

Høgskoler og universitet med beredskapsavtale med Sjømannskirken har blitt kontaktet og fått informasjon om vårt oppfølgingsarbeid i Seoul.