Jeffrey Huseby blir ny generalsekretær i Sjømannskirken

– Jeg kjenner på en stor porsjon ydmykhet og ser frem til å arbeide i en tradisjonsrik og stolt organisasjon som betyr mye i hverdagen til nordmenn i utlandet, sier Huseby.

Huseby tiltrer i Sjømannskirken 1. mars 2020. Han overtar som generalsekretær etter Ørnulf Steen, som går av med pensjon. Huseby er i dag generalsekretær i Det Norske Misjonsselskap (NMS).

Til stede for nordmenn over hele verden

Sjømannskirkens styreleder, Jørn Henning Theis, har ledet tilsettingsprosessen og er svært fornøyd med å ha fått en ny generalsekretær med bred ledererfaring.

– Sjømannskirken er kanskje Norges mest spennende kirkelige organisasjon, med en sterk iboende dynamikk for nytenkning og endring. Dette krever god og tydelig ledelse. Vi mener Huseby er den rette til å lede organisasjonen inn i framtiden, sier Theis.

Han legger vekt på den omfattende oppgaven ved å være til stede for nordmenn over hele verden. Sjømannskirken har både utsendte medarbeidere, lokalt ansatte, frivillige medarbeidere og ansatte med base i Norge. Til sammen skal de skape kirkelige, kulturelle og sosiale møteplasser og bidra til trygghet for nordmenn i utlandet.

– Det er en sammensatt organisasjon med et stort oppdrag. Vi er glade for at vi har funnet en ny generalsekretær som både har den kirkelige tilknytningen og ledererfaringen som trengs for å lede organisasjonen videre, legger styrelederen til.

Tidligere sjømannsprest

Den nytilsatte generalsekretæren var sjømannsprest/daglig leder ved Sjømannskirken i Dubai fra 1996 til 2000.

– Jeg har mange gode minner fra den tiden. Jeg husker det som travle, men gode år. Det er en nyttig erfaring å ha med seg. Samtidig er jeg overbevist om at mye har skjedd på de 19 årene siden jeg var sjømannsprest. Jeg har mye å lære og sette meg inn i, sier Huseby.

Han trekker fram de mange møtene med enkeltmennesker og opplevelsen av at Sjømannskirken får bety noe i folks liv som motivasjon for å komme tilbake til organisasjonen i en ny rolle.

– Jeg er fasinert av Sjømannskirkens mål om å være kirke i verdens hverdag. I Dubai snakket vi om Sjømannskirkens tre bord – biljardbordet, kaffebordet og alterbordet. Det handler om å skape møteplasser mellom mennesker for livsutfoldelse, tro og håp.

Skal ta Sjømannskirken videre

Etter over 20 år med ledererfaring innen organisasjoner og kirke har Huseby klare formeninger om utfordringene som ligger til posisjonen.

– Alle organisasjoner trenger en tydelig ledelse, som velger en strategi og en retning. Utfordringen i en mangfoldig organisasjon er å få alle til å gå i den samme retningen. Vi skal ikke gå i takt og være like, men organisasjonen trenger en ledelse som våger å stake ut en kurs for fremtiden, mener han.

Han vil ta seg tid til å bli kjent med organisasjonen, medarbeiderne og hovedstyrets ønsker for framtiden før han peker på hvilken retning han mener Sjømannskirken skal gå i.

– Vi må hele tiden være åpne for nye målgrupper eller andre måter å jobbe på. Sjømannskirken har en tradisjon for å være mobil og tilpasningsdyktig, så vi har mye godt å bygge på for å møte framtidens utfordringer, utdyper Huseby.

Lang ledererfaring

Hovedstyret i Sjømannskirken søkte en vigslet person med bred ledererfaring. Det har de funnet i Jeffrey Huseby. Han har teologisk embetseksamen fra Menighetsfakultetet og er også utdannet innen organisasjon og ledelse ved Høgskolen i Rogaland. I tillegg har han to moduler i Master of Management fra BI Stavanger. For tiden deltar han på NHH AFFs lederutviklingsprogram, Solstrandprogrammet.

Huseby har vært feltprest ved Luftforsvarets skoler i Stavern, skoleungdomsprest i Vestfold og Sør-Rogaland, sjømannsprest i Dubai i fire år og prost i Søre Ryfylke i ni år. De siste ni årene har han vært generalsekretær i NMS.

I dag er Huseby bosatt på Tau ved Stavanger. Han er gift og har tre voksne barn. Han vi i første omgang ukependle til Bergen, hvor Sjømannskirkens hovedkontor ligger.

Kontakt:
Jeffrey Huseby, tlf 40 40 60 01