Sjømannskirken i Torrevieja samlet inn penger til sitt solcelleanlegg før jul.Fotograf Morten Sæle

Bærekraft:Solcelleboom i Sjømannskirken

Økt klimabevissthet og høy strømpris gjør at flere kirker satser på solenergi.

Spanias middelhavskyst, fra Costa Blanca til Costa del Sol, har i gjennomsnitt over 300 soldager i året. Derfor var det kanskje ikke så veldig oppsiktsvekkende at den første sjømannskirken som fikk solcellepanel på taket, ligger nettopp i dette området.

– Vi er strålende fornøyde så langt, sier Peder Myren, sjømannsprest og daglig leder ved Sjømannskirken i Albir-Villajoyosa.

I fjor vår tok de steget over i det grønne elektriske skiftet. Siden har flere sjømannskirker fulgt etter.

Fornuftig investering. Peder Myren forteller at ideen om solenergi ble møtt med entusiasme og velvilje i det norske miljøet. Det ble startet en lokal innsamlingsaksjon, og det tok ikke lang tid før gavene begynte å tikke inn.

– Vi trodde på forhånd at det kanskje ville komme inn mange små pengegaver, men både enkeltpersoner, norske foretak og Sjømannskirken sentralt viste stor giverglede. I løpet av tre uker hadde vi samlet inn over 200 000 kroner.

Da finansieringen var på plass, allierte sjømannspresten seg med eksterne konsulenter for å vurdere de ulike tilbudene på markedet.

– Hovedargumentet handler om bærekraft. Vi skal dekke våre behov uten å ødelegge for fremtidige generasjoner. Da gir det mening å bruke soldagene her på en best mulig måte. Men ansvaret for å forvalte de gavene vi får fra våre givere veier også tungt. Dersom vi kan spare 40 000 kroner i strømutgifter årlig, kan disse midlene brukes på andre ting.

– Når det er så mange fordeler med solenergi, hvorfor har ikke dette blitt gjort tidligere?

– Jeg tror nok tanken har blitt tenkt før min tid, men spanske regler og byråkrati har tidligere gjort det både dyrt og komplisert å velge solenergi. Etter at myndighetene fjernet en særskatt i 2018 og forenklet reguleringen året etter, har interessen for solcellepanel eksplodert.

– Ser du ingen mørke skyer i horisonten?

– Det er heldigvis ikke mange skyer i sikte. Panelene krever lite vedlikehold og vi har sørget for gode garantiavtaler. Riktignok har vi montert alle solcellepanelene mot sør. Vi hadde håpet at en robust batteripark ville kompensere for det på morgenen og ettermiddagen. Det hadde vært fint med panel mot øst og mot vest også for å få en jevnere strømforsyning og gjøre oss bortimot selvforsynt. Så om det er noen der ute som vil sponse oss, er det bare å ta kontakt, oppfordrer Peder Myren.

Usynlig kraftkilde. I Torrevieja, halvannen times kjøretur sør for Albir, er det også klimavennlig stemning om dagen.

– Når vi kjenner hvor mye sola varmer og hvor mye energi sola avgir, sommer som vinter, er det jo bare dumt å ikke utnytte det, mener Anita Dalehavn, sjømannsprest og daglig leder ved Sjømannskirken i Torrevieja.

Hun hadde et håp om at solcelleanlegget ville bli montert før jul, men på grunn av stor pågang og lang ventetid hos leverandøren, måtte hun i stedet smøre seg med både tålmodighet og solkrem.

– I slutten av januar i år ble det lagt 83 solcellepaneler på det store, flate kirketaket vårt. Så er det bare å håpe på mange solrike dager, for akkurat i dag regner det.

Sjømannskirken i Torrevieja har investert 400 000 norske kroner i prosjektet, og anslår en årlig besparelse på over 70 000 kroner.

– Vi ønsker å bidra til å bekjempe klimaendringene, og ett av organisasjonens bærekraftsmål er «ansvarlig forbruk og produksjon». I tillegg til solcellepanelene på taket, skal vi oppgradere aircondition-anlegget og sette inn nye vinduer slik at ikke vinninga går opp i spinninga.

Frykten for at soltaket skulle bli visuelt skjemmende har vist seg å være ubegrunnet.

– Solcellepanelene er så å si usynlige for folk, med mindre man flyr over, eller tar seg en tur på Google Maps, sier Anita Dalehavn.

Mye å spare. På Gran Canaria, nordmenns soleklare feriefavoritt, er både fastboende og tilreisende velsignet med mye lys og mye varme. Sjømannskirken i Arguineguin ville også være en del av solskinnshistorien, og fikk i desember montert 27 solcellepaneler på taket.

– Alt var montert og klart lille julaften. Snakk om flott førjulsgave, forteller daglig leder Erik Faye Lindvig.

Selv om det var en relativt kostbar investering å bytte til solcellepanel, og det kanskje ikke ble så estetisk tiltalende, mener han fordelene veier opp for ulempene.

– Ved å produsere ren energi tar vi vare på skaperverket og får en mer klimavennlig drift. Dessuten vil investeringen spare oss for høye strømregninger i fremtiden. Våre beregninger viser at vi vil redusere strømutgiftene med 65 prosent fra og med dag én. I tillegg tillater oppsettet at vi kan utvide kapasiteten etter behov, sier Faye Lindvig.

Sol og glamour. Det er ikke bare i Spania at interessen for soltak er stor. I USA, nærmere bestemt i Los Angeles, har de også planene klare. Byen er ikke bare kjent for underholdningsindustri, glamour og milelange bilkøer, men også for milde vintre og varme, tørre somre.

– Vi håper panelene kommer på plass i løpet av våren. Da får vi et solcelleanlegg som skal dekke 90 prosent av det elektriske behovet vårt, forteller Åsmund Offernes, sjømannsprest og daglig leder ved Sjømannskirken i Los Angeles.

– Hva er prisen for å gjøre den hvitkalkede kirkebygningen «grønn»?

– Komplett anlegg med batterier har en innkjøpspris på 2,5 millioner kroner, men etter subsidier vil prislappen for oss være på rundt 900 000 kroner. Vi antar at solcelleanlegget vil redusere strømutgiftene våre med 140 000 kroner i året.

– Hvor skal solcellepanelet plasseres «over there»?

– Hele taket skal dekkes, men ikke slik at de store høyttalerne må vike. Vi skal fortsatt spille nasjonalsangen utover havnen i San Pedro når vi vet at norske skip passerer, lover Åsmund Offernes.