MER ENN BARE MAT: Vaffelen minner oss på trygghet og minner hjemmefra, sier daglig leder ved Sjømannskirken på Gran Canaria, Erik Faye Lindvig.

«Verdens beste vafler» er kåret

Med en tredjedel av stemmene var det Sjømannskirken på Gran Canaria som stakk av med seieren i årets kåring av «verdens beste vafler».

I suksessoppskriften er det spennende ingredienser som kanel, kardemomme og kullsyreholdig eplejuice.

– Det er helt fantastisk. En sånn gladnyhet er alltid oppløftende, og kanskje spesielt etter den tiden mange har vært gjennom det siste året, sier daglig leder ved Sjømannskirken på Gran Canaria, Erik Faye Lindvig.

Mer enn bare et måltid

Det uhøytidelige mesterskapet i regi av Sjømannskirken har skapt stort engasjement blant nordmenn i inn- og utland siden 2002. Vaffelen har siden slutten av 1800-tallet vært en viktig del av arbeidet i Sjømannskirker rundt om i verden. For dem er ikke vaffelen bare mat, men et symbol på den hjertevarmen de ønsker å møte alle mennesker med.

– I hvert vaffelhjerte ligger det mye mer enn et måltid. I tillegg til symbolikken om hjertevarmen vi vil møte alle mennesker med, så minner vaffelen oss på trygghet og minner hjemmefra, sier Faye Lindvig.

Jeg har lovet å holde vaffelfest på kirken om vi skulle vinne, så nå er det bare å begynne å planlegge!

Hver sjømannskirke har sin egen tradisjonsrike vaffeloppskrift, og hvis man ser på vinnerstatistikken har konkurransen vært tøff. Sjømannskirken på Gran Canaria har vunnet hele fire ganger, mens Albir og København har tronet øverst tre ganger hver. I år var det Alanya som stakk av med andreplassen, mens tredjeplassen gikk til Torrevieja.

Vil du lage «verdens beste vafler»? Her er vinneroppskriften:

6 stk.     egg vispes lett først
1l            melk
2 dl        rømme/yoghurt naturell
8 dl        hvetemel
½ ss       bakepulver
1 ts        kardemomme
½ ss       vaniljesukker
¼ ts        kanel
300 g     melange/smør
¼ boks   Appletiser (eplejuice med kullsyre)
½ ss       salt
100 g     sukker

Tilsett ingrediensene i oppskrevet rekkefølge.

Helt siden 2002 har Sjømannskirken hatt den uhøytidelige kåringen av verdens beste vaffeloppskrift!

Se alle våre oppskrifter her!