Innhold og refleksjoner

Sjømannskirken har siden 1998 arrangert konfirmantleirer i London for konfirmanter fra kirkene i Europa, og via Norgesarbeidet (fra 2008) for konfirmantgrupper fra Norge. En av de tingene man gjorde i grupper på disse leirene var å gå «London-track» - som innebar å se kjente steder i London. Dette var en slags sightseeing konkurranse – hvor målet var å se mest mulige steder.
Konkurranse-aspektet var veldig bra. Men erfaringene ble at man rushet gjennom byen fra sted til sted – og at det ikke ble mye tid til refleksjon. Det ble et ønske om å ha mer tid og dybde også i denne delen av leiren. De siste årene har det derfor blitt utviklet et nytt konsept – kalt Amazing Grace, der konkurransen handler om å se spor av Gud i byen, arbeide med gruppens fellesskap og tid til refleksjon over oppgavene. Noen av oppgavene er designet ut fra dypere refleksjon, mens andre handler om å skape fellesskap og at gruppen kanskje må gå ut av komfortsonen ved å måtte løse en oppgave sammen.
Sjømannskirkens trosopplæringsplan skal gi barn og unge mot til tro, håp, og engasjement - og vi har som mål at Amazing Grace skal gi kunnskap, tros-erfaringer og inspirere til engasjement for kirke og samfunn. I arbeidet med “Amazing Grace - med spor av Gud i byen” har vi sett på hva Amazing Grace kan skape hos den enkelte konfirmant og som en del av et større fellesskap, og dette er også utgangspunktet for oppgavene i konkurransen. I utviklingsperioden har vi i tillegg til «med spor av Gud i byen» hatt med oss: «Det er i ham vi lever, beveger oss og er til» Apg 17,28.

Dette er våre refleksjoner:

PÅ SPORET AV GUD – Konfirmantene skal få rom til å utforske, utprøve, oppdage, spørre og bli nysgjerrige på hvem vår Skaper og Far er.
GUDS SPOR I VERDEN - Sammen skal vi tegne et bilde av Ham som er vår Skaper og opprettholder
GUD SPOR I MEG – Konfirmantene skal bekreftes som elsket og skapt i Guds bilde
GUDS SPOR FOR MEG – Sammen skal vi peke på Jesus og nåden og tilgivelsen som er gitt ved Ham og som alle kan ta del i.
GUDS SPOR TIL MEG – Sammen skal vi arbeide med spørsmål rundt livstolkning og livsmestring i lys av Guds kjærlighet.
VED SPORENE TIL GUD - Det skal gis rom for å stoppe opp, søke stillhet, bønn, ettertanke og refleksjon
GUDS SPOR MELLOM OSS - Konfirmantene skal inviteres til fellesskapets glede og styrke der Gud er midt iblant oss.
I SPORENE TIL GUD - Konfirmantene skal oppfordres til nestekjærlighet og etterfølgelse.
TA VARE PÅ SPORENE TIL GUD - Konfirmantene skal oppfordres til et miljø og forvalteransvar for vår klode.
UTEN SPOR AV GUD - Konfirmantene skal oppleve at deres tvil og spørsmål om tro blir tatt på alvor og at vi utforsker dette sammen.
HVOR GÅR SPORENE VIDERE? – Konfirmantene blir inspirert til et liv i tro, håp og engasjement for seg selv, andre og verden.

Vi ønsker at konfirmantene skal se at de er en del av et større fellesskap, at alt vi gjør som individer og fellesskap henger sammen. At de skal erfare at de er skapt. Det at vi finner spor av Gud i alt vi gjør, i historien, i fellesskapet og i samarbeidet - handler om at vi er skapt og elsket. Den beste måten å oppdage dette på er å se på det som er rundt oss - i byen, i skaperverket, i mennesker. Å gi dem erfaringen: “Tenk at Gud skapte oss, så vi kunne skape alt dette” (sitat konfirmant London 2020). Det er ikke alle spor som er like lette å finne. man kan finne mange spor på egenhånd, men det er først når vi er samlet i et fellesskap at vi kan se det store bildet.