Oppgavene og materiell

Oppgavene i Amazing Grace – Med spor av Gud i byen har som mål å sette ungdommene på sporet av Gud i sitt nærområde og i sin og verdens hverdag.
Gjør et utvalg! Tenk gjennom hva formålet med deres Amazing Grace skal være, og velg oppgaver ut ifra det. Man har sjelden tid til å gjennomføre alle oppgavene, med mindre man er på en lengre leir, så antall oppgaver må tilpasses tiden man har til rådighet og tilgjengelige ressurser på deres sted. Les gjennom og velg de oppgavene som passer best!

Oppgavene finner dere nederst i saken som egne filer. Det ligger også tilgjengelig en mal for å lage egne steds-spesifikke oppgaver.

Oppgavene:
Spor av Gud i arkitekturen: Kirketårn - Refleksjon om kirker og andre spor av Gud i bygningene rundt oss. På jakt etter tydelige spor i bybildet.
Spor av Gud i fellesskapet: Sang på kollektivtransport - Ut av komfortsonen sammen.
Spor av Gud i hjertet: Nestekjærlighet – Hvordan kan vi være Guds hender og føtter i vår by? Refleksjon og handling.
Spor av Gud i mennesker: Intervju en på gaten - Krever planlegging og organisering av gruppen. Tema: Å sette spor/avtrykk.
Spor av Gud i byen: Spor av Gud, Finne spor i byen – dokumentere underveis på Instagram under hashtag #sporavgudibyen. Deltakerne definerer selv hva de mener er spor av Gud.
Spor av Gud i kunsten: Finn et kunstverk, deltakerne definerer selv hva de mener er kunst. Tolk verket i gruppen og lag en presentasjon av verket.

En viktig del av Amazing Grace er konvoluttene og oppgavene. Det er ekstra gøy med forseglede konvolutter som har logoen på forsiden.
TIPS TIL UTFORMING/BESTILLING AV KONVOLUTTER OG OPPGAVER: Den billigste måten å gjøre dette på er å kopiere opp oppgavene på vanlig papir og legge i konvolutter man har på kontoret. Man kan også ta utskrift av logoen og lime på utsiden av konvoluttene hvis man har tid til det.
På Sjømannskirkens konfirmantleirer i London, har vi valgt å trykke opp oppgavene på papir som tåler slitasje og er vannavstøtende. Dette for å kunne gjenbruke oppgavene år for år og slippe å produsere nye hvert år. Vi har også valgt å trykke opp konvolutter hos trykkeri med Amazing Grace logoen på konvoluttene. Vi bestilte også ferdig lakksegl som kan klistres på bakpå for å gi oppgavene et større element av viktighet og mer spenning rundt åpning av en forseglet konvolutt. “Størst av alt” logoen er allerede plassert på de ferdige oppgavene og på oppgave malen, men må også trykkes på konvoluttene hvis dere trykker opp med logo. Logoen finner du her. Hvordan man velger å presentere oppgavene er opp til hver enkelt menighet/gruppe. Hvis man ønsker å trykke opp oppgaver og konvolutter, anbefaler vi å høre med et lokalt trykkeri. Det kan være de har mulighet til å bidra med tips og løsninger, og kanskje de til og med kan sponse noe av kostnaden?

Oppgaver:

Informasjon om amazing grace - med spor av Gud i byen (docx)

Informasjon om amazing grace - med spor av Gud i byen (pdf)

Oppgavemal amazing grace - med spor av Gud i byen (docx)

Oppgaver amazing grace 1-6 (pdf)