Sissel M. Sveinsson og Ingeborg Ellingsen

Kopervik sjømannskirkeforening åpner dørene:Foreningen fyller menighetssalen hver måned

«Lørdagskafeen» i Kopervik samler lokalbefolkningen til vafler og kaffe, ord og toner en lørdag i måneden

Nyskapende foreningsarbeid

Kopervik sjømannskirkeforening på Karmøy har bestått siden 1870, og i 2021 ønsket de å tenke nytt om arbeidet, da mange syntes at det var tungvint å invitere hjem til seg. Flere sjømannskirkeforeninger i Norge ble lagt ned i kjølvannet av pandemien. Nytenkingen endte med ideen om en samling som var åpen for alle, ikke bare for foreningens medlemmer. Kopervik kirke ble kontaktet for muligheten til å ha samlingen i menighetssalen en lørdag i måneden, og Lørdagskafeen ble til. Nå fylles menighetssalen hver måned, og alle inntektene fra kafeen går til Sjømannskirkens arbeid. På denne måten har foreningen funnet en «livsform» som fungerer, også i 2023. Foreningen har dermed bevart støttefunksjonen og tatt grep om den økonomiske og sosiale funksjonen foreningen har, som nå når ut til enda flere! Det blir òg holdt foreningsmøter i kirken noen ganger i året. I tillegg forteller Sissel at det er lettere å invitere med nye medlemmer, også de i arbeidsdyktig alder, nå som de møtes på lørdagen og ikke på formiddager i ukedagene. Kopervik sjømannskirkeforening har fått ny giv til å fortsette sitt viktige arbeid, og samtidig møter de et behov i lokalsamfunnet.

Hei, så hyggelig å se deg, velkommen! Vil du ha en vaffel med syltetøy og rømme, og kanskje en kopp med kaffe

Velkommen hjemom!

Praten går lett over vaffeldisken som er satt opp i menighetssalen i Kopervik kirke, en litt ruskete septemberdag på Karmøy. Flere mennesker strømmer inn døren, og stiller seg i vaffel-køen. Noen har truffet gamle kjente og slår av en prat ved bordene som er pent pyntet med blomster, men andre kjenner ikke så mange. Da kommer de rødkledde foreningsdamene til unnsetning, med påskriften «vi er her for deg» på ryggen, og kan tilby påfyll og høre hvordan det står til. En av de to foreningslederne Sissel M. Sveinsson trodde ikke så mange skulle komme denne gangen, da det var to andre lokale arrangementer som hun visste flere skulle på. Derimot var mange nye ansikter å se i menighetssalen, til stor glede for foreningen, og med håp om at de ville trives og komme tilbake neste gang.

Ildsjelen på Karmøy

Blomsterpike: Sissel plukker gjerne blomster i hagen, for å pynte med på bordene i kafeen.

Blomsterpike: Sissel plukker gjerne blomster i hagen, for å pynte bordene i kafeen.

Sissel er en aktiv ildsjel, som foreningsleder og som medlem i regionrådet for Stavanger og Haugaland region. Sammen med de andre flotte medlemmene i foreningen lager hun sjømannskirke i Kopervik en gang i måneden, til trivsel og glede for mange! Flere av ektemennene er faste «støttemedlemmer» i foreningen, og hjelper alltid til med å sette opp bord og stoler og rydder etterpå. Damene lager vaffelrøren selv hjemme, og steker på kjøkkenet i kirken. Sissel pleier å plukke blomster i hagen for å pynte bordene, så det ser innbydende ut. På lørdagskafeen får man høre historier fra Sjømannskirkens arbeid, noen ganger med besøk fra medarbeidere i utearbeidet, og man får synge allsanger, prate med gamle kjente og treffe nye fra lokalmiljøet, og ikke minst spise verdens beste vafler!

Lørdagskafeen i Kopervik:

• Arrangeres av Kopervik sjømannskirkeforening
  • Åpen fra 11-13:30 én lørdag hver måned
  • Alle inntektene fra kafeen går til Sjømannskirken
  • Har egen VIPPS-ordning
  • Gir nyheter om Sjømannskirken og sprer kjennskap til Sjømannskirkens arbeid
  • Rekrutterer nye foreningsmedlemmer, som fortsatt er i jobb
  • Samarbeider med den lokale kirken om et diakonalt behov

Kopervik sjømannskirkeforening

F.v. Ingeborg Ellingsen, Mildrid Torbjørnsen, Anne Grethe Hansen, Margit Brekke og lederne Helga K. Servan og Sissel M. Sveinsson. Ikke på bildet: Marta H. Skeie Hisdal, Gerd Berit Gressgård, Bjørg Hermansen, Ellen Charlotte Solvig, Liv Sunnanå, Bjørg Marit Knutsen, Helga Elisabeth Servan, Kristine Vorrea, Bjørg Mydland, Helga M. Gunderstad

Ønsker din forening å gjøre noe nytt?
Ta kontakt med Norgesarbeidet, så hjelper vi dere på veien!
E- post: norgesarbeidet@sjomannskirken.no

Eller kontakt ansatte i Norgesarbeidet direkte:

Agder og Telemark region, og Hamar region:
Håvard Sandvand Dahlen,
hsd@sjomannskirken.no
Tlf 928 09 016

Stavanger og Haugaland region:
Eva Kristin Dale Wessman,
edw@sjomannskirken.no
Tlf 957 30 733

Møre region og Nidaros region:
Ole Jakob Risnes,