Historien tilSjømannskirken i Bilbao

Sjømannskirken etablerte seg for første gang i Spania i 1919, i havnebyen Bilbao, for å betjene norske skip involvert i jernmalmeksport. Virksomheten ble imidlertid lagt ned igjen etter bare to år.

Allerede før første verdenskrig hadde Sjømannskirken fått gjentatte anmodninger om å etablere seg langs kysten av Spania. Bilbao var en betydelig eksporthavn for jernmalm, og mange norske skip var engasjerte i denne frakten.

Organisasjonen manglet likevel de nødvendige midlene, og kunne ikke åpne sjømannskirke i havnebyen før i 1919. Da ble Bilbao opprettet som bistasjon til sjømannskirken i Rouen i Frankrike, med assistent Syllander Brekke som bestyrer. Byen var kjent for et hardt havnemiljø, og sjømannskirken ble liggende midt i et av de mer belastede områdene:

«Huset hvor vi har vort læseværelset ligger i et av Bilbaos sletteste strøk. Man er omgitt av gatens løse fugle, av drikkebuler og al slags elendighet. Selve huset hvor vi holder til er en stor leiegaard, skitten og fæl og alt andet end indbydende.» SYLLANDER BREKKE, BUD & HILSEN NR. 5&6/1921

Virksomheten ble lagt ned etter bare to år. Skipsfarten på Bilbao gikk plutselig kraftig tilbake som følge av økonomiske nedgangstider, og antall norske skip som kom i havn ble samtidig betydelig færre. Uten norske skipsanløp var det ikke grunnlag for en sjømannskirke i byen.

• Bud & Hilsen nr. 15&16/1920; nr. 5&6/1921
  • Vilhelm Vilhelmsen: «Den norske sjømannsmisjon i 75 år, 1864–1939.»Festskrift utgitt av foreningens hovedstyre, Bergen 1939

9. feb 2022 kl 13.42 Silje Een de Amoriza, Historikarverksemda

Scroll down