Historien tilSjømannskirken i Okpo

Det var norske bedrifter som i 2009 kontaktet Sjømannskirken med ønske om at organisasjonen skulle etablere virksomhet i Okpo, på øya Geoje i Sør-Korea, hvor rundt 800 nordmenn oppholdt seg i forbindelse med arbeid. De fleste var engasjert som prosjektansatte innen bygging av skip- og oljerigger på øyas store skipsverft Samsung, DSME og Hyundai. I mars 2018 ble Sjømannskirkens virksomhet i Okpo avviklet.

I januar 2010 startet byggingen av en sjømannskirke i byen, som åpnet dørene allerede i mars samme året og offisielt innviet i mai. Avtalen var at både byggingen og driften av kirken hovedsakelig skulle finansieres av næringslivet selv. For mange ble Sjømannskirken et kjærkomment samlingssted i hverdagen, og kanskje spesielt for familiene til de ansatte ved de norske bedriftene. I det norske miljøet i Okpo var det slik at det hovedsakelig var menn som hadde jobboppdrag, mens samboere og ektefeller som fulgte med ut var hjemmeværende under oppholdet. De aller fleste av disse hadde vært yrkesaktive hjemme i Norge, og overgangen til den nye tilværelsen i Okpo ble derfor for mange stor.

I tillegg til aktiviteter i kirken som strikkeklubb, torsdagsmiddag og lørdagsgrøt, var både Sjømannskirkens ansatte og nordmenn i byen engasjert i frivillig arbeid ved et hjem for psykisk og fysisk utviklingshemmede barn og voksne. Sjømannskirken drev også oppsøkende virksomhet på de store skipsverftene.

I mars 2018 ble Sjømannskirkens virksomhet i Okpo avviklet. Det skjedde i sammenheng med at det ble færre nordmenn i området ettersom de norske bedriftenes prosjekter ble avsluttet.

• Bud & Hilsen nr. 3/2010
  • Sjømannskirkens årsmeldinger 2010–2018