Opplevelsesturer i 2024

Vi tar turen til Malaga!

- Spanias hemmelige og undervurderte perle

der du kan spasere fra sted til sted.

I uke 11 drar vi til Malaga: «Alle» har vært i Malaga, men mange har bare sett flyplassen!

Malaga er en fantastisk by som har mye å by på. Vi begynner turen på Alcazaba som er sannsynligvis den mest kjente turistattraksjonen i Malaga. Dette palasset ble bygget på 1000-tallet av maurerne, og var både hjemmet til muslimske herskere og en festning for å beskytte og forsvare byen mot katolikkene.

Etter besøket på Alcazabaen  drar vi innom Casa Aranda, en churreria som har vært åpen siden 1932, og serverer noen av de beste churrosene i Malaga -det må vi unne oss i Malaga. Så blir det besøk på Picasso museet for de som ønsker det. Museet ble åpnet i 2003 og det ble på et vis starten på Malagas utvikling til den pulserende kunst- og kulturbyen den er i dag. Museet rommer over 4000 verk av ham, hvorav 285 ble donert av familien hans.

Katedralen i Malaga er også vel verdt å besøke for å se det praktfulle interiøret som inkluderer vegger utsmykket med gotiske kunstverk og to spektakulære orgler.                                                                                                                                                       Vi spiser lunsj sammen, og det blir egentid der dere kan rusle i gatene, besøke flere museer, eller dra ned til stranden.

Inkludert i prisen er bussturen, guiding, inngang til Alcazaba’en og lunsj.

Vi drar til Cádiz!

Byen er en gammel havneby i Andalucia-regionen i det sørvestlige Spania mellom Middelhavet og Atlanterhavet.

I uke 12 er turen kommet til å besøke Cádiz. En utrolig vakker by!

Plasseringen av byen gjorde Cadiz til den viktigste havnebyen i Spania. På 1500-tallet ble det som en base for oppdagelsesreisende og handel. Senere ble Cádiz en del av en internasjonal handelsrute som knyttet Europa, Amerika og Afrika i løpet av 1600- og 1700-tallet. Men historien er mye eldre. Cadiz regnes som en av de eldste, om ikke DEN eldste byen i Vesten. Her finner vi spor etter fønikerne, grekerne, romerne og maurerne. Byen har mer enn 100 vakttårn, inkludert den ikoniske Torre Tavira, som tradisjonelt ble brukt til å se skip. Ved vannkanten ligger den kuppelformede Cádiz-katedralen fra 1700-tallet. Den første demokratiske grunnloven i Spania ble skrevet her. Det var faktisk fra Cadiz at Columbus 24.september 1493 dro på sin andre ferd i søket etter India.

På vår tur drar vi til Cadiz-katedralen, det romerske teateret og Tavira-tårnet.

Det blir egentid til å tusle i byen, og vi spiser lunsj sammen.                                          Inkludert i prisen er bussturen, guiding og lunsj.

Vi drar til Jerez de la Frontera!

I uke 43 drar vi til Cadiz provins, og besøker den vakre byen Jerez de la Frontera.

Byen er en av Andalusias mest spanske og regnes for å være hjemmet til flamenco. Den kan skilte med en endeløs liste over turistattraksjoner, alt fra monumenter som Alcázar, Iglesia de Santiago og San Miguel kirker, katedralen og Cartuja-klosteret, til enkeltstående. institusjoner som Real Escuela de Arte Ecuestre, hvor de fantastiske karteusiske hestene, en unik spansk-arabisk rase, kan beundres, eller kjellerne hvor de berømte Jerez-vinene produseres.

Spennende historie og ganske annerledes «vibe» enn det vi opplever på Solkysten. Dette blir en dagstur med mange opplevelser og nye inntrykk. Mer nøyaktig program kommer etter hvert.

Vi drar til Antequera!

I uke 44: Selv om byen Antequera absolutt er en severdig by, er det ikke der denne turen tar oss. Vi skal se de to store severdighetene utenfor byen og avslutte med et besøk i et spesielt museum.

Første stopp er El Torcal. Det enestående landskapet vi får se skyldes forskyvninger i havbunnen for flere millioner år siden! De som vil, kan følge en kort rute på 1,5 km der de får se mange ulike formasjoner. Vi andre kan ta en kopp kaffe i kafeen.

Dernest besøker vi Dolmen de Menga – et 4000 år gammel byggverk, selvsagt på Unescos verdensarvliste.

Etter lunsj drar vi til Mollina og «Museo de belenes»: Julekrybbemuseet. Det høres kanskje ikke særlig spennende ut, men er et utrolig vakkert museum. Mange ulike kunstverk fra forskjellig land, der julens historie fortelles, detaljrikt og vakkert.

Det som er inkludert: lunsj, og alle innganger og guiding på bussen.

Tilbake til hovedsiden for våre gruppeturer

Palasset Alcazaba er fra 1000-tallet og sannsynligvis den mest kjente turistattraksjonen i Malaga.

Jerez de la Frontera er en av Andalusias mest spanske og regnes for å være hjemmet til flamenco.

De fascinerende fjellformasjonene vi finner på El Torcal gir fabelaktige turopplevelser!