Bryllup

Viktig info om vigsel i Houston

Sjømannskirken i Houston har vigselsrett.
Ring oss gjerne hvis du ønsker mer informasjon. Men begynn med å lese dette:

Om kirkerommet
Sjømannskirken i Houston har et vakkert og enkelt kirkerom med plass til opp til 200 mennesker. Kirkerommet kan pyntes av brudeparet slik det er ønskelig. Vi har to flotte syvarmede lysestaker som kan brukes ved bryllup.

Det er stoler, ikke benker, og kirken er et lite stykke Norge i USA.

Om papirarbeidet
Alle brudepar må ha med seg formelt korrekte prøvingspapirer.
Hvis du har boligadresse i Norge, må ekteskapet prøves i Norge. Det gjøres av Folkeregisteret på det stedet du bor.  Hvis dere har bostedsadresse i USA, men er norske statsborgere, kontakter du folkeregisteret på en av partenes siste registrerte bostedsadresse i Norge. Disse papirene tas med til oss i utfylt og stemplet stand, til vigselssamtalen som vi har her hos oss.

I tillegg må alle som gifter seg i USA prøve ekteskapet på amerikanske papirer. Dette gjøres slik: Begge oppsøker en County Clerk, som finnes mange steder i Houston. Der fyller man ut en egenmelding, forlovererklæringer er ikke nødvendig. De utsteder en marriage licence, som tas med til oss, til vigselssamtalen. Vær oppmerksom på at det må gå 72 timer fra marriage license er utstedt til bryllupet kan finne sted. (Det kan søkes om unntak, en district judge kan i så fall godkjenne det, og det gjør de hvis du tar med en notis fra oss.) I downtown Houston ligger District judge og County Clerk ved siden av hverandre:

Civil Court Building
1001 Preston
Tlf: 713 755-6436

Hvis du vil ha selskapet i sjømannskirken er det mulig. Bare vær oppmerksom på at dette er en kirke og at alkoholservering ikke tillates. Leiepris etter nærmere avtale.

Lykke til med den store dagen. Vi vil gjøre alt vi kan for at den skal bil husket med glede!

Hvor mye koster det?
For vielse i Sjømannskirken: $ 750
Dette inkluderer vigsel + en bløtkake med kaffe.
County Clerk: $ 71