Student og ung i Paris

Det finnes mange studenter, au pairer og unge i Paris og rundt omkring i Frankrike. I sjømannskirken har vi også et tilbud til disse. Vi arrangerer studentmiddag en gang i semesteret, er godkjent lokale for å ta eksamen og er tilgjengelige for både tips om Paris og en samtale om livet skulle by på utfordringer.

Studentmiddag og vaffelprat
En gang i semesteret serveres middag til studenter. Det er uformelt med god stemning, quiz og mulighet til å treffe gamle kjente og bli kjent med nye. Noen ganger samarbeider vi om arrangementer med ANSA Paris

Noen ganger i semesteret arrangerer vi også "Vaffelprat" på Norges hus, Maison de Norvège. Da kan du komme innom for vafler, kaffe og en prat!

Finn oss på Facebookfor aktuelle arrangementer.

Godkjent eksamenslokale

Litt for langt, dyrt eller travelt til å reise til Norge for å ta eksamen? Sjømannskirken i Paris er godkjent som eksamenslokale. Ta kontakt med oss og institusjonen du skal avlegge eksamen på for å få vite mer om dette.

Samtale
Livet som ung eller student i Paris kan være utfordrende. Det er mulighet for å ta en prat eller ha en veiledningssamtale for studenter med prest eller daglig leder. Vi har taushetsplikt. Ta kontakt med oss. Vi tar gjerne en telefon, møter deg på kirken eller inne i Paris.

Andre arrangementer på kirken

Som student er du selvfølgelig velkommen til alle arrangementene som skjer på Sjømannskirken! Vi har blant annet skravletreff, tacofredag og gudstjeneste en søndag i måneden. Det er også mulighet for å komme innom for en kaffe eller vaffel i hagen dersom du trenger en pause fra storbyen. Bare ta kontakt.

Norske bøker og matvarer

Du kan låne en norsk bok med deg hjem, eller kjøpe norske varer som melkesjokolade, fiskeboller, brunost, makrell i tomat og mye mer i butikken vår.

Ny i Paris?

Våre venner i Frederikskirken, den danske kirken i Paris, har samlet mange gode tips om Paris fra andre unge og studenter. Les dem her!

Andre tips til startpunkt for å finne seg et nettverk i Paris

ANSA Paris - møt andre norske studenter og unge i Paris

ANSA Paris arrangerer sammenkomster og andre hendelser for norske studenter i Paris.

Ung i Paris- møt andre skandinaver i Paris

Svenska kyrkan i Parishar kor for unge som øver sammen på tirsdager, med prat og "fika" i kirkens koselige kafé eller gårdsrom etterpå.

Frederikskirken, den danske kirken i Parishar treff for unge på tirsdager. Programmet varierer mellom foredrag, film, språkkafé, spisning, byvandringer eller andre hyggelige aktiviteter. De har også en kafé og hyggelig terrasse der det alltid er noe godt å spise eller drikke. Det er også mulig å bli med i kirkens kor.

ESN Paris- Erasmus Student Network

ESN Paris arrangerer utflukter, museumsbesøk, språkkafé og massevis av andre aktiviteter der du kan oppdage Paris og Frankrike samtidig som du kommer i kontakt med andre internasjonale studenter.

Facebook-grupper som ressurs og nettverksbygging

På Facebook finnes et drøss av grupper som kan være fine å bruke for å bygge nettverk, stille spørsmål og treffe andre mennesker. Blant dem kan vi nevne:

Nordmenn i Paris, Norske studenter i Paris, Tur de France, Nordmenn i Frankrike, Svenskar i Paris, Padam padam, Women in Paris, Expatriates in Paris and Suburbs.

De fleste områder, byer og arrondissementer har grupper på Facebook, enten for studenter, expats eller mer spesifikke aktiviteter eller interesser. Her er det bare å søke i vei!