Studere i utlandet? Ta kontakt med oss da vel!

Våre fem studentprester reiser rundt og treffer norske studenter over hele verden, og er alltid er tilgjengelig digitalt.

Studentprestetjenesten er til for norske studenter i utlandet, og studentprestene kan kontaktes uansett om alt er bra, om det er noe som går litt trått, eller om krisen rammer.

Vi er her for deg!

Studentprestene er til stede ute i verden fordi dere - studentene er der! Kort fortalt, ønsker du å snakke med noen, er vi her for deg!

Studentprestene kan være en god samtalepartner om alt fra hjemlengsel, kjærlighetssorg, utfordringer med studiene eller studiestedet, ensomhet, stress og prestasjonspress. Uansett hvilken grunn du måtte ha kan du ta kontakt med oss.

Studentprest Sverre Tofte.

Alltid tilgjengelig på Messenger

Studentprestene dekker store geografiske områder, og kan ikke være fysisk til stede over alt. Derfor er det en viktig del av arbeidet å være tilgjengelig digitalt, for eksempel på sosiale medier.

– Selv har jeg norske studenter ved nærmere 50 studiesteder jeg skal være tilgjengelig for. Facebook og Messenger er kjempeviktige arbeidsredskaper. Her er jeg alltid tilgjengelig, sier studentprest i Vest-Europa. Sverre Tofte.

– Terskelen skal være så lav som mulig

Man trenger ikke å ha et problem for å ta kontakt med studentprestene. De er også tilgjengelig for deg som bare ønsker å slå av en prat.

– Jeg er opptatt av at terskelen skal være veldig lav for å kontakte oss. Ingenting er for lite og ingenting for stort. Ønsker man å slå av en prat er det kjempefint, det har vi alltid tid til.

– Har man derimot mer konkrete problemer, så kanskje det føles litt mindre dramatiske å ta kontakt med en studentprest enn en lege eller psykolog, sier Tofte.

Taushetsplikt

Studentprestene har taushetsplikt og vil gjerne ta en prat med deg når livet floker seg til. Noen ganger holder det med samtaler via telefon eller kontakt på e-post eller Messenger. Andre ganger er det kanskje best at vi kommer på besøk.

Rammer krisen, kommer vi!

Du kan også ta kontakt med oss ved sykdom og ulykker. Vi har flere ganger de siste årene opplevd katastrofer, ulykker og dødsfall som har berørt utenlandsstudenter. I slike krisesituasjoner kan vi som studentprester komme umiddelbart og bidra med.

Her holder vi til - og reiser rundt

Sjømannskirken har tre sjømannsprester for studenter i Europa, en i Australia/New Zealand og en for studenter i USA, Canada og Mexico. Ta gjerne kontakt med studentpresten i området der du skal studere. Info finner du her:

Samarbeid med ANSA

Sjømannsprestene for studenter har et utstrakt samarbeid med ANSA, organisasjonen for norske studenter i utlandet.

Sjømannsprestenes reiser planlegges gjerne i forbindelse med besøk til arrangementer i regi av ANSA. Det kan være landsmøter, organisasjonskurs og sammenkomster av forskjellige slag.

De vanligste utfordringene for utenlandsstudenter:

Følelsesmessige vansker: ensomhet, hjemlengsel, mobbing, rasisme, relasjonsproblemer, rusproblemer, bekymring/engstelse, stress, sorgreaksjoner, lav selvfølelse, depresjon, andre psykiske lidelser/symptomplager.

Studierelaterte utfordringer: studieavbrudd, manglende motivasjon, problemer med å strukturere hverdagen, problemer med studieprogresjon, konsentrasjonsvansker, perfeksjonisme og prestasjonsangst, stressmestring.

Kilde: ANSA

Håvard Osland

Diakon Håvard Osland Australia og New Zealand

Med base i Sydney, besøker vi studenter og andre i Australia, New Zealand og Bali.

Jofrid Landa

Sjømannsprest Jofrid Nord-Amerika

Sjømannsprest for studenter i Mexico, USA og Canada.

Hilde Sirnes

Sjømannsprest Hilde Øst-Europa

Hilde Sirnes er sjømannsprest for studenter i Latvia, Polen, Romania,Tsjekkia, Slovakia, Ungarn og Kroatia.

Sverre Tofte

Sjømannsprest Sverre Vest-Europa

Sverre Tofte er sjømannsprest for studenter i Danmark, Sverige, Tyskland, Belgia, Nederland, Luxemburg, Spania, Portugal, Frankrike, Sveits, Østerrike og Italia.

Ingrid Ims

Sjømannsprest Ingrid Storbritannia og Irland

Ingrid Ims er sjømannsprest for studenter i Storbritannia og Irland.