Sjømannsprest Vegard Husby forteller at Sjømannskirken i Los Angeles under koronakrisen har vært i kontakt med flere titalls mennesker de aldri har snakket med tidligere. Foto: Morten Opedal.

Koronakrisens positive sider

Karantene og praktiske utfordringer i koronatiden har gjort at flere enn vanlig har søkt til sjømannskirkene - på telefon og nett.

- Mange vi ikke vanligvis hører fra uttrykker betydningen av å ha kirken her nettopp i disse dager, sier sjømannsprest Morgan Berg.

I San Francisco har han merket hvordan Sjømannskirken er blitt et samlingspunkt gjennom digitale kanaler.

Etter over to måneder med strenge koronatiltak, der kirkebyggene har vært stengt, opplever flere av sjømannskirkene at de norske miljøene i utlandet på mange måter er kommet nærmere.

Når ut til hele landet

Sjømannskirkene i Berlin, Los Angeles, Sveis, Paris og London er blant dem som erfarer det samme. De opplever at de når ut til flere enn de ellers ville gjort i en koronafri hverdag.

- Når alt er digitalt kan man treffe mange flere, også de som bor langt unna, sier sjømannsprest Magnus Ingvaldsen i Paris.

Vanligvis er de bare i kontakt med nordmenn som befinner seg i eller nær Paris. Men på digitale plattformer og telefon treffer de nordmenn i hele Frankrike.

Søker hverandre i kriser

Dag Magnus Hopstock Havgar, som er sjømannsprest i London, tror at koronapandemien har lært folk å verdsette telefonen enda mer. Folk ønsker å høre stemmer, og når man ikke kan møtes personlig, blir telefonkontakt løsningen.

- I kriser søker man til hverandre. Koronapandemien har kanskje virket mer samlende ved at nordmenn passer på hverandre og ringer hverandre, sier han.

Les også: Vis omsorg på telefonen - syv tips til en god samtale.

Sjømannsprest i Los Angeles, Vegard Husby, tror dessuten at Korona-pandemien har gjort at norsk kultur og tradisjoner har blitt relevant på en helt ny måte for nordmenn i utlandet.

- Avstanden til Norge oppleves ekstra lang når verden går gjennom en slik krise.

Flere tusen nordmenn bor fast i Sør-California, ifølge Husby. Han forteller at de, i likhet med andre sjømannskirker, har vært i kontakt med mange som de aldri har snakket med tidligere.

- Det har handlet om alt fra hjelp til å booke billetter, praktisk hjelp, ønske om norske varer, til lange samtaler over telefon, sier Husby.

Gjensynsglede

Sjømannskirken i Berlin har ennå ikke åpnet kirkebygget sitt, men nylig arrangerte de sin første gudstjeneste på lenge - utendørs. Sjømannsprest Kristin Heskje merket seg at fellesskapet blant dem som jevnlig besøker kirken var styrket.

- Det var en veldig gjensynsglede og følelse av at vi hører sammen. Det er en følelse som var der fra før av, men som har blitt forsterket nå, forteller hun.

Les også: Dette kan Sjømannskirke gjøre for deg under koronakrisen.

Selv om kirkebyggene ikke har kunnet være åpne har ikke sjømannskirkene vært stengte. I stedet har de funnet kreative måter å være til stede for nordmenn i utlandet på, ikke minst gjennom sosiale medier.

Som mange andre sjømannskirker har Sjømannskirken i Berlin blant annet hjulpet folk ved å levere matvarer på døren. Heskje forklarer at de også har hatt et digitalt opplegg for unge, som er en gruppe som kanskje ikke har hatt så mange andre tilbud.

- Denne perioden har vært med på å vise Sjømannskirkens relevans og at vi er til stede, sier Heskje.