Det var godt å starte på nytt

Det ble for tungt for ekteparet Røe å føre videre gamle juletradisjoner etter at datteren deres døde. I Sjømannskirken har de funnet en ny juletradisjon

28. des 2015 kl 08.51

- Dette var det siste bilde vi har av henne. Som du ser var hun en solstråle, sier Bjørg.

73-åringen holder opp et portrett-bilde. Det står på skjenken i stuen til leiligheten ekteparet leier hvert vinterhalvår på Jomtien Beach Pattaya. Viften i taket står på for fullt. Det er lite som vitner om tradisjonsrik norsk jul her.

Bildet Bjørg holder i hånden viser Sabina som smiler med hele ansiktet. Hun var den av de fire barna til Bjørg og Jan som aldri ble voksen. I stedet fortsatte den funksjonshemmede datteren deres å være barnslig opptatt av bursdager, 17.mai og jul. Hun var familiens solstråle og midtpunkt. Så, den 21.desember 2007 døde hun. Da var Sabina 40 år, og hadde bodd hjemme hos foreldrene sine hele sitt liv.

[macroErrorLoadingMacroEngineScript]

- Sabina var veldig sosial. Hun elsket mennesker. Året etter hun døde orket ingen av de andre barna å komme hjem til jul fordi hun ikke var her lenger. Det var Sabina som var selve julen i vår familie, sier Bjørg og setter bildet fra seg.

Dermed bestemte ekteparet seg for heller å overvintre her på Jomtien Beach Pattaya. Stedet hadde de blitt kjent med første gang i 1999, da de hadde sin første avlastning fra datteren sin som da var 32 år. Siden da hadde alle avlastningsturene blitt lagt dit. I 2009 hadde ekteparet sin første jul i sjømannskirken i Pattaya.

- I Sjømannskirken ble julen noe annet for oss. Det var juletre, og barn som går rundt treet. Det var godt å ha et helt nytt miljø for ikke at savnet skulle bli så sårt, sier Bjørg.

[macroErrorLoadingMacroEngineScript]

I 2010 prøvde ekteparet igjen å feire jul i Bergen. Denne gangen med hele familien rundt seg.

- Alle barna, og de fem barnebarna, var samlet. Det var pyntet til jul, men det føltes likevel ikke riktig. Det ble ikke det samme uten Sabina. Dessuten savnet vi julen i sjømannskirken og alle ungene der, sier Bjørg.

Siden 2011 har dermed jul i sjømannskirken blitt en tradisjon for ekteparet fra Bergen.

- Juletradisjonen i Sjømannskirken har blitt veldig viktig for oss. Det har vært godt å starte på nytt – å skape en helt ny tradisjon, sier Bjørg.

Støtt Sjømannskirkens arbeid du også, slik at vi kan være til stede for nordmenn i utlandet som trenger omsorg og trygghet!

Støtt arbeidet vårt

kr
Les mer om skattefradrag i Norge her