Oppsøkende tjenester

Å treffe folk der de er, er viktig for Sjømannskirken. Vi besøker nordmenn i utlandet på sykehus, i fengsel og drar på hjemmebesøk ved behov.

Å treffe folk der de er

Sjømannskirkens grunnlegger, Johan Storjohann, ventet ikke på at sjøfolkene skulle komme til ham, men oppsøkte dem heller der de var. Denne formen for oppsøkende arbeid fortsetter vi med i dag og verden rundt besøker ansatte og frivillige medarbeidere fra sjømannskirken nordmenn på deres premisser.

"Å oppsøke folk i deres egen «stue» gjør noe med kontakten og skaper en åpenhet, nærhet og ærlighet som ikke alltid oppstår i store forsamlinger.

Hvem får besøk

Den oppsøkende tjenesten gjelder sjømenn, offshore-arbeidere, syke og eldre, innsatte i fengsel og andre som ikke har mulighet for å komme seg til kirken. I områder der vi ikke har kirkebygg reiser ansatte rundt for å møte nordmenn der de er. Ofte har disse menneskene et ekstra behov for å ha en åpen, nær og ærlig samtale med en sjelesørger eller en medvandrer. Les mer om disse tjenestene i artiklene under.

Se video under og bli med på hjemmebesøk sammen med Sjømannskirken i København