BESØKER STUDIESTEDER OVER HELE VERDEN: Sjømannsprest for studenter, Sverre Tofte, jobber inn mot norske studenter i Vest-Europa. Sammen med fire andre kolleger treffer han norske studenter over hele verden.

Ny student i utlandet, hvor vanskelig er det?

Hver høst tar om lag 20.000 norske studenter fatt på nytt semester i utlandet, noen av dem helt er ferske. Det kan by på utfordringer.

– Mange praktiske spørsmål i starten

– I starten av et semester er henvendelsene ofte om praktiske ting. Spørsmål om bolig, depositum eller et mistet pass. Hvordan overfører en best penger? Hvor finner en det ene eller det andre? Det er ikke alltid de store tingene, men det tikker meldinger inn på ulike kanaler jevnt og trutt. Det er selvsagt også noen som ikke helt har funnet seg til rette. Australia er forlokkende og vakkert, men når ting ikke går helt etter planen er det veldig langt hjemmefra, forteller Osland.

Begrenset eller ikke-eksisterende tilbud

Etter hvert som de praktiske oppstartsvanskene avtar og den nye hverdagen synker inn, kan det dukke opp andre utfordringer for studentene. I Norge har man et psykisk helsetilbud gjennom studentsamskipnadene, mens ved mange studiesteder i utlandet er tilbudet begrenset eller ikke-eksisterende. Derfor er arbeidet Sjømannskirkens studentprester gjør for norske studenter i utlandet så viktig, og en helt sentral del av deres tilgjengelige psykiske helsetilbud.

Diakon for studenter, Håvard T. Osland, treffer studenter i Perth i anledning studiestart.

De mest vanlige psykiske utfordringene for utenlandsstudenter er:

Følelsesmessige vansker: ensomhet, hjemlengsel, mobbing, rasisme, relasjonsproblemer, rusproblemer, bekymring/engstelse, stress, sorgreaksjoner, lav selvfølelse, depresjon, andre psykiske lidelser/symptomplager.

Studierelaterte utfordringer: studieavbrudd, manglende motivasjon, problemer med å strukturere hverdagen, problemer med studieprogresjon, konsentrasjonsvansker, perfeksjonisme og prestasjonsangst, stressmestring.

Kilde: ANSA

De mest populære studielandene

I studieåret 2022/2023 var disse landene mest populære for norske gradsstudenter i utlandet.

1. Storbritannia
  2. Danmark
  3. USA
  4. Polen
  5. Australia

Kilde: Lånekassen

– Mange kilder til uro og stress

– «Hva gjør jeg her?» er nok ingen uvanlig tanke. Spesielt den første tiden er man sårbar. Alt rundt er helt nytt, og det er gjerne første gang man bor alene. Det er mange kilder til uro og stress for en ny utenlandsstudent, sier sjømannsprest for studenter i Vest-Europa, Sverre Tofte.

Tofte forteller at de ferske utenlandsstudentene opplever de to-tre første månedene som spesielt tøffe. Da kan det være fint å ha noen å prate med.

– Den første tiden når man er ny på et sted er krevende. Slik er det for de aller fleste, om en er ny på jobb, studier, eller i andre sammenhenger. Det finnes ingen «easy fix» på det, men man skal slippe å stå i det alene. Som utenlandsstudent har man et ekstra press i det å befinne seg i et fremmed land, sier Tofte.

– Studentene trenger noen å tenke høyt med

Noen ganger holder det med samtaler via Messenger, telefon eller kontakt på e-post. Andre ganger er det kanskje best med besøk. Ofte trengs det bare en å spille litt ball med, forteller Tofte.

– Jeg opplever at studentene er kompetente. Ofte har de selv redskapene de trenger til å ta fatt i de ulike utfordringene, men de har behov for noen å tenke høyt med. Noen som er interessert og vil høre på, som bryr seg og som har taushetsplikt, forteller sjømannspresten.

– Andre ganger trenger man et lite puff i riktig retning. Kanskje litt hjelp til å finne et miljø? Da kan vi gi råd, veilede og sette i kontakt med relevante nettverk, forteller Tofte.

Alltid tilgjengelig på Messenger

Studentprestene dekker store geografiske områder, og kan ikke være fysisk til stede over alt. Derfor er det en viktig del av arbeidet å være tilgjengelig digitalt, for eksempel på sosiale medier.

– Selv har jeg norske studenter ved nærmere 50 studiesteder jeg skal være tilgjengelig for. Facebook og Messenger er kjempeviktige arbeidsredskaper. Her er jeg alltid tilgjengelig, sier Tofte.

Man trenger ikke å ha et problem for å ta kontakt med studentprestene. De er også tilgjengelig for deg som bare ønsker å slå av en prat.

– Terskelen skal være så lav som mulig

– Jeg er opptatt av at terskelen skal være veldig lav for å kontakte oss. Ingenting er for lite og ingenting for stort. Ønsker man å slå av en prat er det kjempefint, det har vi alltid tid til.

– Har man derimot mer konkrete problemer, så kanskje det føles litt mindre dramatiske å ta kontakt med en studentprest enn en lege eller psykolog, sier Tofte.

Er du student i utlandet og ønsker kontakt med en studentprest? Her er deres Facebook-sider:

Her kan du også henvende deg som utenlandsstudent med utfordringer:

marianne-n-og-studentprest-sverre-tofte.jpg

Utenlandsstudent – på godt og vondt

Marianne Nilssen er på vei for å prate med sjømannspresten om noe hun grubler på.

12.jun 2019 10:30