Sjømannskirken ble en venn i nøden

6. mai 2020 kl 12.01

Da portforbudet ble innført i Alanya, følte Lisbeth Mentveit (76) seg ensom og utrygg. Selv om hun befant seg langt unna hjemlandet, var hjelpen likevel nær.

Lisbeth er en av mange tusen nordmenn i utlandet som nå opplever ekstra store utfordringer i forbindelse med koronakrisen fordi de er langt hjemmefra. Vi i Sjømannskirken forsøker nå å hjelpe så mange som mulig av disse. Gi en gave slik at vi kan fortsette å være der for nordmenn i krise.

Fikk tryggheten tilbake

Lisbeth Mentveit er en av dem vi har hjulpet. Helt alene og engstelig ble Sjømannskirken tryggheten hun trengte under portforbudet.

Det er en stor trygghet å ha Sjømannskirken her

– Jeg er evig takknemlig for staben i Sjømannskirken som er her i denne krisetiden. De kan handle for meg og ikke minst, jeg har noen jeg kan snakke med. Det er utrolig viktig for meg å ha den daglige kontakten og vite at jeg kan kontakte dem når som helst. Det er en stor trygghet å ha Sjømannskirken her, sier Lisbeth.

Dagene blir ekstra lange for Lisbeth når hun ikke får lov til å gå ut av leiligheten. En god bok hjelper med å få tiden til å gå, men savnet etter å møte andre er stort.

Vi er ekstra sårbare når vi er langt hjemmefra

Det kan være en stor utfordring å sitte hjemme alene i et land med språkbarriere, forskjellig kultur og kanskje også et veldig annerledes helsevesen enn det vi har hjemme i Norge. Nå under koronakrisen er mange nordmenn ekstra sårbare. Flere av dem de kjenner har reist hjem til Norge eller sitter isolert selv.

Mange kan ikke reise tilbake til Norge, mens andre tør ikke å utsette seg for flyturen hvor det er mulighet for å bli smittet. De føler på ensomhet, usikkerhet og redsel i denne vanskelige tiden langt hjemmefra.

Sjømannskirken er der for nordmenn i krise

Det å være til stede for å møte mennesker når vanskelige situasjoner rammer i utlandet, er en av Sjømannskirkens viktigste oppgaver. Vi er den eneste frivillige organisasjonen som hjelper nordmenn som havner i en krise i utlandet.

Derfor er også pågangen etter hjelp ekstra stor nå som krisen rammer rundt i hele verden. Vårt mål er at alle nordmenn som trenger det skal få praktisk hjelp og støtte under koronakrisen. Alle trenger en venn å lene seg til når krisen rammer. Støtt oss slik at vi kan støtte andre!

Lisbeth setter pris på varer på døren fra Eva Helland Takvam i Sjømannskirken, og vel så mye den sosiale kontakten vareleveringen medfører.

Støtt Sjømannskirkens arbeid du også, slik at vi kan være til stede for nordmenn i utlandet som trenger omsorg og trygghet!

Støtt arbeidet vårt

kr
Les mer om skattefradrag i Norge her