- Vet ikke om jeg hadde holdt ut uten studentpresten

Les om Hannah som fikk hjelp til å takle studentlivet i New York.

Mange utenlands-studenter har behov for støtte når de skal finne seg til rette i et fremmed land. Takket være din støtte kan vi fortsette å være der for mennesker i krise!

TØFF START

– De første ukene i New York var fylt med usikkerhet og kaos fra morgen til kveld. Jeg kjente nesten ingen og slet med å finne et fast bosted, sier Hannah Berggren (23) som oppsøkte Sjømannskirken i New York allerede uken etter ankomst.

– Da jeg kom inn i sjømannskirken, var det som en ro kom over meg. Jeg følte at jeg kunne senke skuldrene. Studentpresten, kom bort til meg med et stort smil og åpne armer. Jeg var både fortapt og utmattet, og studentpresten gav meg, et helt ukjent menneske, en stor og varm klem, sier Hannah.

DEN FØRSTE SMELLEN

Et travelt liv med skolearbeid, jobb, pendling, ukjente mennesker overalt og et enormt press på å være sosial, flink og attraktiv ble til slutt for mye for 24-åringen.

Som typisk nordmann ville jeg ikke plage andre og det tok lang tid før jeg turte å ringe studentpresten. Men jeg bestemte meg for å ta kontakt. Presset i New York er enormt, det du gjør er aldri bra nok, du stresser med at du ikke gjør nok og konstant må møte folk og bygge nettverk. Jeg trengte noen å snakke med da jeg opplevde den første smellen halvveis gjennom mitt første år som student, sier Hannah.

Hun begynte å møte studentpresten annenhver uke, for å snakke om byen, studiene og livet.

– Vi knyttet et nært og godt vennskap. Fra første stund visste jeg at jeg kunne snakke med studentpresten om alt, sier hun. Livet så lyst ut igjen. Men så skjedde det noe som forandret alt.

LIVET PÅ VENT

Brått og uventet døde pappaen til Hannah Berggren. Studieoppholdet og livet generelt ble satt på vent.

– Det å ha etablert et trygt forhold med studentpresten før pappa gikk bort spilte en stor rolle i min sorgprosess. Det hjalp meg å vite at jeg hadde en person jeg kunne lene meg på når ting var vanskelig, men det betydde også mye for familien min at jeg hadde en voksen i livet mitt som jeg kunne snakke med og få veiledning hos, sier Hannah.

- Gradvis fikk jeg sortert tankene mine takket være samtalene med studentpresten. Uten de samtalene vet jeg ikke om jeg hadde holdt det ut. Sjømannskirken bidro til å ivareta min mentale helse, sier Hannah.

Hun fullførte sin bachelorgrad og ser nå på studietiden i New York med et annet perspektiv.

– Det er en tid jeg kommer til å se tilbake på som en utfordrende og trist tid, men jeg kommer til å huske det støtteapparatet jeg var så heldig å ha rundt meg. Det var veldig fint å kunne fortsette med det jeg ville, etter en så stor forandring i livet, sier hun.

Sjømannskirken spiller en viktig rolle for nordmenn i New York. Å vite at vi ikke er alene, gir et stort samhold.

Hannah er en av mange norske studenter i utlandet som har behov for noen som tar seg tid til å snakke med de i en travel hverdag. Takket være din støtte kan vi fortsette å skape et hjem ute for enda flere!

Den største delen av våre midler må vi samle inn selv. Vi trenger fortsatt din støtte, tusen takk!

Vi trenger din støtte

Støtt Sjømannskirkens arbeid du også, slik at vi kan være til stede for nordmenn i utlandet som trenger omsorg og trygghet!

Støtt arbeidet vårt

kr
Les mer om skattefradrag i Norge her