Bryllup

Sjømannskirken i Alanya tilbyr forbønn for og velsignelse av borgerlig inngått ekteskap men har ikke vigselsrett i Tyrkia

Mange ønsker å gifte seg i utlandet og gjerne i en sjømannskirke. I Tyrkia har ikke Sjømannskirken vigselsrett og en seremoni kan foregå etter at ekteskapet er inngått hos offentlig myndighet i Norge, eller godkjent av offentlig myndighet i Norge.

De fleste brudepar gifter seg først hos norske myndigheter og tar så vigselsattesten med hit. Seremonien er nesten identisk med ritualet for bryllup.

ORDNING FOR FORBØNN FOR BORGERLIG INNGÅTT EKTESKAP.

1. preludium / inngang / musikk

2. inngangsord ved prest

3. salme

4. skriftlesing (her kan gjerne en av gjestene lese en eller flere tekster)

5. salme (kan gå ut)

6. tale ved presten

7. fremstilling

8. forbønn: presten ber for ekteparet, avsluttes med Fader Vår.

9. salme (før denne kan gjester eller andre delta med musikk, høytlesing eller andre kulturelle innslag).

10. velsignelsen 11. postludium / utgang / musikk

I forbindelse med pkt. 2, inngangsord, sier presten: Kjære  (fullt navn nevnes) og  (fullt navn nevnes), den  (dato nevnes)  inngikk dere ekteskap i  (stedet nevnes). Dere er kommet hit til  (kirken nevnes)  fordi dere ønsker kirkens forbønn for deres ekteskap. Vi er samlet for å glede oss med dere og be om velsignelse over dere og hjemmet deres.

Under pkt. 7, fremstilling , er teksten slik:

Prest: (Parets fulle navn uten tittel), dere har for offentlig myndighet lovet å leve sammen i ekteskap. Vil dere fortsatt elske og ære hverandre og holde trofast sammen i gode og onde dager inntil døden skiller dere?

Ekteparet svarer, etter hverandre eller sammen: Ja.

Prest: Etter deres ønske vil vi i dag be for dere og stille deres ekteskap og hjem inn under Guds velsignelse.

Hele ordningen finner dere her

Hva koster det?

Pris er 6500 kroner som betales til konto i Sparebanken Sør: 3000 20 05073.  Merk innbetalingen med dato for seremoni og navn på brudepar. Beløpet skal være innbetalt senest to uker før handlingen.

Mulige tillegg:
Organist/kirkemusiker: fra 750 kroner.
Blomsterdekorasjon: fra 500 kroner.
Bespisning (vafler, eventuelt kake): fra 40 kroner pr. person.

Dersom seremonien skal skje utenfor Alanya eller sjømannskirkens egne lokaler må dette skje i samråd med prest. Vår bemanningssituasjon og lokale forhold må vurderes. Brudeparet dekker utgifter for reise og opphold for prest.

Velkommen til å gifte dere i Sjømannskirken!

Bryllup i New York, USA

Spørsmål og svar om bryllup

Kan vi gifte oss utendørs? Må begge være norske statsborgere? Finn svar på dine spørsmål her.

Bryllup København006

Bryllupsmarsjer

Hør opptak av 30 brudemarsjer som kan være aktuelle i bryllupet deres.

Bryllup i utlandet

Velkommen til å gifte dere i Sjømannskirken!