Bryllup i utlandet

Velkommen til å gifte dere i Sjømannskirken!

Slik gifter du deg i utlandet

1. Avtal tidspunkt for vielsen
    Det første dere bør gjøre, er å ta kontakt med sjømannskirken eller sjømannspresten for å avtale tidspunkt for vielse. Det er viktig å ta kontakt med den enkelte kirke så tidlig som mulig dersom dere vil ha en spesiell dato. Sjømannskirkene i Spania og i København er mest populære, så her kan det være lurt å være ute i god tid.

2. Skaff prøvingsattest
    Før ekteskap kan inngås, skal det skje en prøving av om ekteskapsvilkårene er oppfylt.

3. Kontakt sjømannspresten for samtale
    Når folkeregisteret finner at dere oppfyller ekteskapsvilkårene, skal dere få en attest som viser at det ikke er noe til hinder for at ekteskap inngås. Denne sendes til og tas med til sjømannspresten som skal utføre vielsen. Dere avtaler så vigselssamtale og videre detaljer med sjømannspresten og planlegger bryllupsfesten på stedet.

4. Velg to vitner
    Alle må ha minst to personer som bevitner vielsen. Dersom dere ikke har med venner eller familie til sjømannskirkene, kan vi være behjelpelig med å skaffe andre vitner. Dersom dere skal ha en kirkelig velsignelse eller forbønn for borgerlig inngått ekteskap på steder der vi ikke har sjømannskirke, må dere vanligvis selv ha med vitner.

Hva koster vielsen?

Pris for vielse eller forbønn for borgerlig inngått ekteskap, er normalt 6500 norske kroner. Ta kontakt med kirken du ønsker å bruke for nærmere informasjon om lokale forhold.

Viktig! Skaff nødvendig dokumentasjon

• Før dere kan gifte dere, må Skatteetaten sjekke om dere oppfyller vilkårene for å inngå ekteskap. Dette gjør dere ved å fylle ut og sende skjemaet på denne nettsiden
  • Prøvingsattesten er gyldig i fire måneder.
  • Prøvingen forutsetter egenerklæringer og forlovererklæringer.
  • Beregn minst 14 dager fra prøving til selve vielsen.
  • Gi prøvingsattesten videre til vigsler.

Her kan dere gifte dere i utlandet

• SpaniaAlbir-Villajoyosa

Kirkelig, kulturelt og sosialt møtested for nordmenn i alle aldre på Costa Blanca nord.

• TysklandBerlin

Gjennom våre aktiviteter og arrangement vil vi være et kirkelig, kulturelt og sosialt møtested for nordmenn som bor i Berlin eller som er på besøk.

• SpaniaCosta del Sol

Velkommen! Et kirkelig, kulturelt og sosialt møtested for nordmenn i alle aldre på Costa del Sol

• SpaniaGran Canaria

Velkommen! Et kirkelig, kulturelt og sosialt møtested for nordmenn i alle aldre på Gran Canaria

• TysklandHamburg

Den gode møteplass, store julebasar og gode vafler! Kiosk i åpningstiden tirsdag-lørdag kl.13-16.

• USAHouston

Et kirkelig, kulturelt og sosialt møtested for nordmenn i Houston-området. Velkommen hjemom!

• DanmarkKøbenhavn

Velkommen hjemom! Sjømannskirken i København - Kong Haakons kirke, vil være en nærværende, omsorgsfull og oppsøkende kirke for nordmenn i København og Danmark.

• SpaniaLanzarote

Kirkelig, kulturelt og sosialt møtested for nordmenn i alle aldre. Du finner oss et steinkast fra strandpromenaden i Puerto del Carmen.

• StorbritanniaLondon
  • SpaniaMallorca/Barcelona

For alle - nær den enkelte!

• USAFlorida

Velkommen til Sjømannskirken i Miami - Kronprinsesse Mette-Marits kirke.

• USANew York

Kirkelig, kulturelt og sosialt møtested. Kom innom Kong Olav Vs kirke på Manhattan.

• ThailandThailand

Kirkelig, kulturell og sosialt møtested for nordmenn i Pattaya, Thailand. Du finner oss i vår nye kirke, som ligger midt i mellom Pattaya og Jomtien.

• USALos Angeles

Sjømannskirken i Los Angeles ligger i fredelige San Pedro, 40 minutters kjøretur fra Santa Monica og Hollywood. Du er velkommen til gudstjenester, sosiale treff, kaffe, vafler, en dukkert i bassenget, lek i hagen eller innkjøp i vår skandinaviske butikk.

• USASan Francisco

Velkommen til Sjømannskirken i San Francisco! Et samlingssted for sjøfolk, fastboende og nordmenn på studieopphold og jobbutveksling som tilbringer kortere eller lengre tid i San Francisco/Bay Area.

• SverigeStockholm

Velkommen til Sjømannskirken i Stockholm - Kronprinsesse Märthas kirke. Et kirkelig, sosialt og kulturelt møtested for nordmenn i Stockholm.

• SpaniaTenerife

Velkommen til Sjømannskirken på Tenerife! Sjømannskirken på Tenerife er lokalisert i Don Antonio, en bygning sentralt i Los Cristianos.

• SpaniaTorrevieja

Velkommen til Sjømannskirken i Torrevieja - Prinsesse Märtha Louises kirke. Et kirkelig, kulturelt og sosialt møtested for nordmenn i alle aldre.

I alle våre kirker har dere mulighet for en kirkelig velsignelse som du kan lese mer om her.