Tyskland Sjømannskirken i Berlin

Vi holder åpent onsdager klokken 14 - 19, og i forbindelse med våre arrangement og gudstjenester.

I august holder vi sommerstengt.

Ut over dette har vi ikke faste åpningstider, men treffes gjerne etter avtale. Ta kontakt på tysk telefon: +49015735210967 eller epost: berlin@sjomannskirken.no

Gjennom våre aktiviteter og arrangement vil vi være et kirkelig, kulturelt og sosialt møtested for nordmenn som bor i Berlin eller som er på besøk.

konfirmant2

Konfirmasjon 2024/2025

Har du en potensiell konfirmant i Tyskland? Da vil vi gjerne ha kontakt med deg!

Hans Kristian

Bli med på: Operakveld

19. september ser Sjømannskirken forestillingen «Tosca» på Statsoper i Berlin. De som vil være med kjøper billetten sin selv, men på forhånd treffes vi i presteboligen i Badensche str 15 til litt enkel mat og introduksjon til forestillingen.

Asbjørn svarstad

Foredrag: Albert Speer og Norge

Asbjørn Svarstad (65) er journalist og kommentator, foredragsholder og kjentmann for nordmenn i Berlin og Sachsenhausen. I foredraget om Albert Speer og Norge forteller Svarstad om hvordan Hitlers tidligere rustingsminister ble en populær gjest hos norske geistlige av begge konfesjoner.

Juletrefest 19 4

Velkommen til Juletrefest

Barn, ungdom og voksen er hjertelig velkommen til tradisjonell juletrefest. Det blir matservering, lek, julemusikk, juletregang og kanskje noen overraskelser?

Pris: 10 EUR per pers
20 EUR for en familie

93A4d06a 377D 4B00 Bcca 308Fcd178e4d

Familielørdag

En lørdag i måneden fra kl. 13:00 til 16:00 inviterer Sjømannskirken i Berlin alle barnefamilier til et hyggelig treff hos oss. Det er forskjellige temaer fra gang til gang, men det blir alltid noe godt å spise og mulighet til å finne nye lekekamerater med norsk tilknytning. Vi gjør morsomme aktiviteter som passer for barn og voksne i alle aldre. Sjekk kalenderen vår for å finne ut når neste familielørdag arrangeres.

Vi gleder oss til å treffe dere!

Hva skjer i kirken?

Dette gjør vi

Tacofredag

Velkommen til Tacofredag for unge voksne og studenter

En fredag i måneden inviterer vi til tacofredag for unge voksne og studenter fra kl. 19.

Walk & Talk + Stammtisch Arr. Bilde

Bli med på Walk and talk

En fredag i måneden møtes for en spasertur sammen i en av byens mange parker. Noen ganger går turen til et museum i stedet. Etter turen tar vi en kopp kaffe sammen. Sjekk kalenderen vår for å se når og hvor turen går neste gang.

Stammtisch

Bli med på Stammtisch

En torsdag i måneden møtes vi til noe godt å drikke på SKÅL eller Fjord. Begge stedene er drevet av den norske kokken Kenneth. Sjekk kalenderen på nettsiden vår for å se når vi møtes neste gang. Velkommen til en hyggelig kveld sammen med andre nordmenn i Berlin.

søndagsskole

Søndagsskole

Hver gang det er gudstjeneste, er det også søndagsskole.

begravelse

Gravferd og minnestund

I Sjømannskirken er det plass til både glede og sorg. Når noen er død, kan det være godt for oss å samles. Sjømannsprestene bidrar gjerne med gravferd på norsk. Vi kan også bistå med minnemarkeringer ifbm. dødsfall eller andre hendelser.

korøvelse

Liker du å synge? Bli med i vårt prosjektkor høsten 24

I tillegg får du være en del av et hyggelig fellesskap. Vi øver på utvalgte onsdager frem mot vår store julekonsert i desember. Første korøvelse blir 2. oktober. Vi synger tradisjonell og nyere julemusikk. Koret er åpent for alle, og ingen sangerfaring er nødvendig. Musiker Eline Selseth Landrø leder koret.

93A4d06a 377D 4B00 Bcca 308Fcd178e4d

Familielørdag

Vi gleder oss til å treffe dere!

Ungdomskveld 2 Opt

Ung norsk i Berlin

Er du norsk ungdom eller ung voksen og bor i Berlin? Vi har arrangementer for både ungdom, studenter og unge voksne.

Utlandske Studenter

Middag for alle

En gang i måneden inviterer vi til middag for alle - en sosial kveld med lav terskel, god norsk tradisjonsmat og et kulturelt program.

Whatsapp Image 2021 09 30 At 11.29.34

Konserter og arrangementer

Sjømannskirken i Berlin ønsker å være en kulturåpen kirke og et møtested for mennesker som er interessert ulike kunst- og kulturuttrykk.

EBFL9292

Gudstjenester

En søndag i måneden samles vi til gudstjeneste i Sjømannskirken i Berlin.

104229099 1164304513966939 94780864661728274 N 16X9

Vær med å sikre fremtiden til din lokale Sjømannskirke

Frivillig 16X9

Frivillighet

Bli med som frivillig medarbeider i Sjømannskirkens arbeid i Berlin!

samtale

Samtaler

Ønsker du noen å snakke med? Vi er tilgjengelige for samtaler og sjelesorg.

Daap 16X9

Dåp

Enten du vil bli døpt selv, eller vi døpe barnet ditt, er du velkommen til dåp i Sjømannskirken.

Wedding 16X9

Bryllup

Velkommen til å feire bryllup i Berlin!

konfirmant2

Konfirmasjon 2024/2025

App 16X9

Hjelp og beredskap

Sjømannskirkens ansatte er til stede for å møte mennesker i vanskelige situasjoner.

Marius Kids 01 16X9

Deutschlandweiter Versand Traditionelle Strickwaren aus Norwegen

Neue Ware von Marius Kids eingetroffen!

Vis alle

Støtt vårt arbeid du også, slik at vi kan være til stede for nordmenn i utlandet som trenger omsorg og trygghet!

Støtt Berlin sitt arbeid

kr
E-post adresse for kvittering og videre kontakt (valgfritt)
Les mer om skattefradrag i Norge her. Feltet er valgfritt, men må fylles ut for skattefradrag.

Ønsker du å bli medlem i Sjømannskirken i Berlin? For mer informasjon, se her.

6 egg
4 små kopper sukker
2,5 l hvetemel
4 ts bakepulver
4 ts vaniljesukker
1 ts kardemomme
250 g smør
1 seterømme (1 Schmand)
2 l melk

• Smelt smøret.
  • Bland det tørre, tilsett det våte.
  • Stek og nyt!