Bryllup

Vi tilbyr en litt annerledes ramme for bryllup!

Vi har for eksempel hatt bryllup i en romantisk steinkirke i alpelandsbyen Klosters, på en båt på innsjøen ved Genève, i et italiensk slott eller en flerspråklig seremoni i en liten kirke i en bakgate. Det finnes informasjon om hva du må gjøre og hva vi kan tilby.

"Vi giftet oss forrige måned på tinghuset, men dette er datoen for oss, det er i dag vi gifter oss!" (en brudgom om den kirkelige velsignelsen i Sveits).

Å gifte seg i Sveits eller Nord- Italia
Å gifte seg i utlandet kan være en helt spesiell opplevelse. Enten man har lokal tilknytning eller ikke, kan en velsignelse av ekteskapet foregå i Sveits eller Nord- Italia. Den norske kirken har ingen avtale om vigsel i hverken Italia eller Sveits, derfor kan Sjømannskirken bare tilby velsignelse av allerede inngått borgerlig ekteskap. Det betyr at alle brudepar, uavhengig av bosted, må inngå et borgerlig ekteskap i forkant av velsignelsen. Vigselsattest må sende til Sjømannskirken i Sveits før velsignelsen kan finne sted.

Når og hvordan?
Sjømannskirken i Sveits har ingen spesiell "vigselsdager", og vi kan tilby velsignelse av ekteskap både på hverdager og i helger. Vi gjør oppmerksom på at stasjonen er stengt mens det er fellesferie i Norge. Brudeparet står selv for mulig musikalske innslag, leie av kirke, sted å være på med videre. Sammenlign med presten bestemmer dere detaljer i forbønnshandlingen, og gjør seremonien personlig.

1-2-3 - slik gjør dere det:
1. Bestemme dere for å gifte dere - Gratulerer!

2. Dere lurer på om dere vil ha kirkelig velsignelse over ekteskapet i Sveits - tenk over tidsperiode og ta kontakt!
( sveits@sjomannskirken.no ) Da avtaler dere videre med priser, og finner en aktuell dato, og andre praktiske detaljer.

3. Bestill lokale for vigsel og eventuelt fest, ta kontakt med mulig musikere eller annet dere ønsker å ha med på markeringen.

4. Inngå borgerlig ekteskap (ta kontakt med ditt lokale tinghus for mer informasjon).

5. Send vigselsattest til Eglise Norvegienne en Suisse, Promenade des Apprentis 2, 1217 Meyrin, Suisse.

6. Etter avtale møter dere sjømannspresten der dere finpusser velsignelseshandlingen og gjennomfører seremonien.

Liturgien for kirkelig velsignelse av borgerlig inngått ekteskap kan lastes ned fra hjemmesiden til Den norske kirke .

Hvor mye koster det?

En kirkelig velsignelse i Sjømannskirken har en fast pris på 6500 kroner i Genève- området og 7500 kroner* i Italia

* Hvis vi skal finne andre steder enn Genève kommer også reisekostnader (fly/bil) og eventuelt kost og losji i tillegg, hvis det er behov for det.

Velkommen til å gifte dere i Sjømannskirken!

Bryllup i New York, USA

Spørsmål og svar om bryllup

Kan vi gifte oss utendørs? Må begge være norske statsborgere? Finn svar på dine spørsmål her.

Bryllup København006

Bryllupsmarsjer

Hør opptak av 30 brudemarsjer som kan være aktuelle i bryllupet deres.

Bryllup i utlandet

Velkommen til å gifte dere i Sjømannskirken!